Mindent a nemzetközi csomagküldésről -Mire érdemes figyelnünk?

Szerző: Reitmesz Kornél
Olvasási idő: 5 perc

Könnyen találhatjuk magunkat olyan helyzetben, hogy valamilyen oknál fogva nemzetközi csomagküldéssel kell csomagot eljuttatnunk egy külföldi címre egy barátunknak, ismerősünknek, ügyfelünknek. Ilyenkor általában a következő kérdések merülnek fel bennünk: Mire érdemes figyelnem, amikor külföldre adok fel csomagot? Milyen szolgáltató mellett döntsek? Mennyibe kerül a csomagfeladás és milyen extra költségek merülhetnek fel ezen felül? Milyen szabályozásnak kell megfelelnie a csomagomnak? Ilyen, és ezekhez hasonló kérdésekre adunk választ ebben a bejegyzésben, azzal a céllal, hogy minél eredményesebb döntést hozhass nemzetközi csomagjaid feladásánál.

Napjainkban számos különböző szolgáltatás között válogathatsz, és a világ minden tájára adhatsz fel csomagokat, így a nemzetközi csomagküldésnek is rengeteg új és hasznos módját fedezheted fel. Számos partnerünk esetében elérhető például a felmerülő költségek kiszámítására szolgáló nemzetközi csomagküldő kalkulátor – ezzel is megkönnyítve a dolgod a költségek kiszámításánál –, a háztól házig csomagszállítás, illetve számos futárcég segít csomagjaid nemzetközi nyomon követésében is. Az újfajta, felhasználóbarát szolgáltatásokat nyújtó futárszolgálatok listája folyamatosan bővül, így kedved szerint hozhatod meg a számodra legmegfelelőbb döntést, és mi ebben segítünk neked!

A nemzetközi csomagküldés jellemzői

A nemzetközi fuvarozás egyre professzionálisabb, felhasználó-, és környezetbarátabb szolgáltatásai széles körű választási lehetőséget biztosítanak csomagjaid megadott címre történő külföldi elszállítására. A felhasználói élmény minél szélesebb körű kiszolgálása és folyamatos javítása miatt partnereink nemzetközi csomagküldő szolgáltatásai között eltéréseket fedezhetsz fel. Ilyenek például, hogy az adott partnercég hova és mennyiért szállítmányoz, milyen költségekkel, határidőkkel, pótdíjakkal dolgozik, mekkora és milyen mennyiségű csomagokat szállít, illetve hogy milyen egyéb szolgáltatásokat kínál a szállításra. Ennek okán, első körben mindig érdemes részletesen utánajárni a különböző fuvarcégek nyújtotta szolgáltatásoknak!

Annak ellenére, hogy a világ minden tájára adhatsz fel csomagot, a megfelelő nemzetközi csomagküldő szolgálat kiválasztásánál elsőként fontos tudnod, hogy az adott csomagot Európán belülre vagy kívülre szeretnéd küldeni, mivel a szállítás összege és a kiszállítási határidő is ennek függvényében változhat!

  • A DPD, GLS és Express One például nemzetközi zónákra osztja az európai csomagszállítást,
  • a Magyar Posta országonként külön részletezi a szállításra vonatkozó fontos információkat, míg
  • az UPS-nél választható szolgáltatási csomagonként tér el a kézbesítés idejére és a költségekre vonatkozó információ.

A futárcégek számos különböző szolgáltatást biztosítanak számodra, hogy a lehető legjobb felhasználói élményben részesülhess, így mielőtt a csomagodat feladnád, fontos kigondolnod annak kiszállításának legalkalmasabb módját.Eza célország és a választott kiszállítási határidő alapján történhet közúton, vasúton, légi úton vagy tengeri úton is, melynek kiválasztását a cégek határozzák meg. Ennek oka, hogy a lehető legrövidebb idő alatt, környezetbarát szempontok mentén juttassák el a megadott címre a csomagodat. Ne aggódj! A csomagod nyomon követésében a futárcégek szolgáltatásai általában aktívan segítenek, így mindig tudhatod, hogy éppen merre jár a küldeményed!

A szállítás során felmerülő költségek

Nemzetközi csomagküldés esetében mindenképpen utána kell járni, hogy az adott futárcég esetében milyen költségekkel kell számolnunk. A szállítási költségek kiszámítására a partnercégeink nagy része nemzetközi csomagküldés kalkulátort alkalmaz, de mindemellett árajánlatot is lehet/kell tenni. Az árajánlat megtétele cégenként eltérő lehet, általánosan ezt a csomagod/csomagjaid paramétereivel, mennyiségével, a célország megjelölésével, személyes adatokkal és egyéb információkkal együtt történhet meg. A fizetési módok tekintetében van személyes, online, bankkártyás, banki átutalásos és egyes esetekben plusz költségek mellett utánvételes fizetésre is lehetőség.

Természetesen minden esetben van egy alap kiszállítási díj, ha külföldre juttatsz el csomagot. Emellett mindenképpen szükséges a csomagok vámolása, amely a különböző államok közötti vámhatárok átlépése után fizetendő adószerű pénzügyi kötelezettség. Ennek kiszámítása a feladási ország, illetve az áruk értéke, mennyisége alapján történik. A DPD például lehetőséget biztosít a különböző vámtarifák átlátásához a weboldalán, a Posta ezzel ellentétben sávos rendszer alapján határozza meg a vámösszeget. További extra költségek lehetnek az expressz díjak, amik a rövidített kiszállítási határidőre vonatkoznak. Az üzemanyag és a távol eső, kézbesítési területi pótdíjak pediga szállítás helyére, illetve módjára vonatkoznak.

A nemzetközi csomagküldési árak cégenként, különböző szolgáltatásonként eltérőek, általánosan a kiszállítás összegét a csomagfeladás országa és a célország közötti távolság alapján meghatározott fizetési zóna, a csomag paraméterei, a csomagmennyiség, az esetleges pótdíjak és felárak és egyes esetekben az utánvételes fizetési mód határozzák meg.

Nemzetközi csomagküldési fajták, csomagtípusok és szállítási zónák

Mivel Magyarország az Európai Unió tagállamai közé tartozik, az unió területén belüli szabályozások miatt alacsonyabb szállítási költségű zónás besorolást kapnak a tagországokon belül történő csomagszállítások. Másfajta besorolást kapnak azok az európai és Európán kívüli országok, amik nem EU tagállamok, így ezekbe az országokba további költségeket számolhatnak fel; ilyenek Európán belül például Norvégia, Svájc és az Egyesült Királyság, illetve az Európán kívüli országok is ide sorolhatók. További költségek merülhetnek fel továbbá, ha például katonai bázisokra vagy magas kockázati tényezőkkel rendelkező helyszínre, például háború sújtotta területre, szeretnél csomagot szállíttatni.

Ha a nemzetközi csomagküldés mellett szeretnél dönteni, akkor számos különböző szolgáltatás áll a rendelkezésedre:

  • Egy ilyen lehetőség a nemzetközi háztól házig szolgáltatás (pl.DPD, TNTesetében) amikor a csomagot nem kell csomagpontra szállítanod, hanem közvetlenül a futárszolgálatnak tudod átadni, házhoz jönnek és a megadott címre házhoz is viszik a csomagod.
  • Nemzetközi csomagjaidat csomagpontokra is elküldheted, ebben az esetben a kézbesített csomag az adott futárcég vagy egy azzal szerződésben álló cég kihelyezett pontján, depóban vehető át. Ezek helyszínét az adott futárcég oldalán érheted el.
  • Amennyiben a postai csomagküldés mellett döntenél, úgy a Magyar Posta Zrt. házhoz kézbesíti a csomagod vagy a vele szerződésben, kapcsolatban álló cég logisztikájában vehető át.

Nemzetközi csomagküldő szolgáltatókkal küldheted el a megadott címre az alábbi típusú csomagjaid, azonban mindenek előtt fontos, hogy előtte járj utána az adott cég által meghatározott csomagok kritériumainak, nehogy valamilyen problémába ütközz!

Ilyenek csomagtípusok lehetnek például:

  • Bútorok, használati tárgyak,
  • Fontos, bizalmas dokumentumok,
  • Törékeny tárgyak,
  • Kisállatok,
  • Nagy méretű csomagok 80kg fölött., stb.

Ezen felül lehetnek különböző korlátozó tényezők is, mint a csomagok paramétereire és mennyiségére vonatkozó korlátozások. Ezek mind az adott cég felületén érhetőek el, és a különböző szolgáltatások függvényében változnak. Általánosan nemzetközileg a cégek maximum 31,5 kg súlyhatárig szállítanak csomagokat, de például az Express One nehezebb csomagokat is szállít, itt a díjzóna és a súly határozza meg a kiszállítási összeget. A paramétereket és csomagmennyiséget cégenként mind a nemzetközi csomagküldő kalkulátorok használatával, illetve ajánlatkéréssel lehet megismerni.

A nemzetközi csomagküldés legfontosabb tudnivalói

Ahhoz, hogy minden rendben történhessen a nemzetközi szállítási folyamatokkal, fontos, hogy mindent pontosan lemérj és ellenőrizz, illetve minden szükséges dokumentumot megfelelően kitölts!

Fontos, hogy

  • a csomagot/csomagokat az adott cég leírása alapján a nemzetközi csomagokra vonatkozó paraméterek szerint csomagold!
  • a kész csomag/csomagok paramétereit pontosan mérd le (méret és súly)!
  • nézz utána, hogy kell-e szerződést kötni a csomagküldő szolgáltatóval, illetve címkézni a küldeményt a feladás előtt!
  • pontosan megnézd, milyen díjakat, mikor és kinek kell fizetnie a csomag kiszállítása során – dönthetsz azonnali készpénzes, bankkártyás vagy online fizetés mellett, de akár az átvételkor történő utánvétel szolgáltatást is igénybe veheted! A fizetési módot a megrendeléskor minden esetben előre jelezni kell!

A csomagodat számos esetben, szolgáltatásoktól és partnercégektől eltérően, általában magyar nyelven, egy otthon kinyomtatott szállítási címkével (fuvarlevéllel) együtt tudod csak feladni. Ezt sok esetben az adott futárcég a megadott adataid alapján, előre kinyomtatja neked (GLS, DPD). Szükség esetén előfordulhat, hogy vámszámlára, és a célország szerinti egyéb dokumentumokra is szükség lehet a problémamentes szállításhoz. Fontos arra is odafigyelned, hogy egyes célországokba, bizonyos csomagtípusok szankcionálva lehetnek, így ezeknek a cégválasztási folyamat során mindig fontos utánajárnod! Partnercégeinknél általánosan, a felhasználói élmény minél szélesebb körű kiszolgálása és javítása miatt, nem szükséges előzetesen szerződést kötni!

A nemzetközi csomagküldésed külföldre úgy is intézheted, hogy előtte nem szükséges előzetesen regisztrálnod hozzá. Az előzetes regisztráció gyakran azonban olyan előnyökhöz juttathat, amely által a választott cég a külföldi csomagod küldeményszám alapú nyomon követésében, díjmentesen tud támogatni, illetve a korábbi szállításoknál elmentett csomagküldési információk megadásával a következő csomagfeladásod már gyorsabban történhet!  

Csomagjaid megfelelő csomagolásához a különböző futárszolgálatok weboldalán számos online elérhető segítséget, illetve megrendelhető csomagolóanyagot találhatsz. Azzal kapcsolatban, hogy az adott futárcég csak a saját csomagolóanyagát vagy saját csomagolóanyagot is elfogad, mindig utána kell járnod! A FedExtől például számos megrendelhető újrahasználható csomagolás közül válogathatsz, a DHL rengeteg hasznos tanácsot ad a megfelelő otthoni csomagoláshoz, a DPDis egy külön útmutatóval támogatja csomagjaid megfelelő becsomagolását.

Ne aggódj! Ha a csomagoddal valamilyen probléma történne a kiszállítás során, például nem veszik át a csomagot, elveszik vagy sérülve érkezik meg a megadott címre, abban az esetben az adott futárszolgálat eljárását tudod követni ezzel kapcsolatban. Amennyiben lehetséges, mindig készíts néhány jó minőségű fotót a sérült csomagról! Minden esetben jelezd a rendkívüli eseményt az adott cég ügyfélszolgálatának, illetve amennyiben indokolt, az ehhez kapcsolódó panasztételi eljárást követve jelentsd be részletesebben a problémát. Az ellenszolgáltatások, illetve a kártérítés is ezután kerülnek megállapításra!

Amennyiben valamilyen oknál fogva a címzett visszaküldené a csomagot a feladónak, ezt általában egy bizonyos díj ellenében teheti meg, de a fizetés módja és mértéke futárcégenként és szolgáltatási csomagonként eltérhet.

Unod a nemzetközi vagy belföldi csomagfeladásnál a folyamatos számolgatást? Nem szeretnél többet a hosszas utánajárással bajlódni, de a sorban állást sem a kedvenced a Postán? Ha igen, úgy mi a Fuvar.hu-nál egy egyszerű, átlátható és környezetbarát lehetőséget biztosítunk számodra a különböző szolgáltatások és csomagküldési lehetőségek összehasonlításával, és egyéb hasznos információkkal látunk el az oldalunkon! További részletes információkat ide kattintva érhetsz el!