Könnyen előfordulhat, hogy egy törékeny árut kell egyik pontból a másikba elszállíttatnunk vagy egy futárszolgálat szolgáltatásait igénybe véve sérülékeny, törékeny csomagot kell feladnunk egy általunk megadott címzettnek. Ezek általánosan olyan tárgyak lehetnek, amik sérülés esetén részben vagy teljesen használatképtelenné válnak (például elektronikus eszközök, lámpák, világító testek, kerékpárok) vagy esetlegesen az esztétikai funkciójukból veszítenek (például törékeny dísztárgyak, növények). Fontos, hogy az ilyen törékeny csomag esetén megfelelően csomagoljunk – így megelőzhetjük, hogy a szállítás során valamilyen káresemény történjen.
Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttünk minden információt ahhoz, hogy megfelelő módon biztosíthasd törékeny csomagod biztonságát, ha a csomagfeladásnak ezt a módját választod!
Mi számít törékeny csomagnak?
Törékeny csomag számos különböző fajtáját különböztethetjük meg, futárcégenként pedig eltérő lehet, hogy milyen típusú törékeny árut szállítását vállalják. Általánosan törékenynek nevezzük azokat a csomagfajtákat, amik a szállítás során nagyobb eséllyel sérülhetnek meg, mint más csomagok. Minden ilyen esetben fontos előre jelezni a futárszolgálatnak, hogy törékeny csomagot szeretnénk feladni, mivel így tudnak a lehető legnagyobb odafigyeléssel bánni vele! De miről is lehet szó? Nézzük!
A törékeny csomagok leggyakoribb típusai:
- elektronikai, háztartási eszközök,
- növények,
- kerékpárok,
- fényszórók, lámpák, világító testek,
- kerámiák, porcelán tárgyak (pl. bögrék, étkészletek, dísztárgyak),
- üvegből készült vagy üvegezett tárgyak (pl. üvegek, poharak, vázák), stb.
Vannak olyan eszközök, amiket a sérülékeny, törékeny besorolásuk miatt egyáltalán nem, vagy csak saját felelősségre lehet hétköznapi futárszolgálattal szállíttatni. Kiemelendő, hogy a futárszolgálatok díjszabása és feltételrendszere esetenként eltérő lehet ezzel kapcsolatban. Általánosan ilyen csomagok többek között a
- csillárok, ablakok, üvegezett ajtók,
- kádak, zuhanykabinok, WC tartályok,
- csempe, járólap,
- tükrök,
- klímák, mobilklímák,
- nagyméretű csomagok: elektromos bicikli, szobabicikli,
- nagyobb háztartási gépek pl. bojler, kazán, mosógép, stb.
Egy rosszul becsomagolt törékeny csomag egy esetleges sérülés esetén számos gondot okozhat. A megfelelő csomagolásról minden esetben a feladónak kell gondoskodnia! Előfordulhat, hogy a küldemény a raktérbe pakoláskor, a kiszállítás ideje alatt vagy a kivételkor sérül meg, mivel a csomagolódoboz nem volt megfelelő vagy nem volt megfelelően kitöltve töltőanyaggal, rossz töltőanyagot választott a feladó. Ez több szempontból is kellemetlen lehet, mivel ha a kézbesítés pillanatában ez nem derül ki, abban az esetben a feladót terhelheti a javítási költség, mivel számos futárszolgálat csak saját felelősségre szállít magas kockázatú sérülékeny tárgyakat.
Egyéb hasznos tudnivalók törékeny csomag feladásánál
Előfordul, hogy törékeny csomag esetében bizonyos súlyhatárt határoznak meg a futárszolgálatok, például a DPD küldeményenként maximum 50 kg-os súlyhatárig visz csomagokat, de ezek általánosan változhatnak az adott futárcég szolgáltatásainak megfelelően. Számos futárcégnél kérhető, hogyaz ügyfelek több küldeményt egybe csomagoljanak, de fontos, hogy ezek közül mindegyik a megadott módon legyen körülvéve a megfelelő csomagolóanyaggal. Emellett fontos, hogy olyan párnázóanyagot tegyenek közéjük, amik biztosítják, hogy egymással se ütközzenek és ne sérüljenek a küldemények a szállítás során.
Így csomagolj törékeny csomag esetén
Ahhoz, hogy megfelelően feladhasd törékeny csomagodat, minden esetben nagyon fontos a megfelelő csomagolás/csomagolóanyagok kiválasztása és használata. A külső és belső csomagolóanyagokatbármelyik barkácsáruházláncban, barkácsboltban megvásárolhatjuk.
Külső csomagolás
Fontos, hogy csomagjainkat a lehető legvédettebb csomagolásban adjuk át a futárszolgálatnak, ezért a kiválasztásnál mindig figyelembe kell venni a tárgy súlyát, méretét és mennyiségét is. A csomagolás egyik elengedhetetlen része az erős, minimum 3 rétegű, jó minőségű, vízhatlan, megerősített sarkokkal rendelkező külső csomagolás. Első körben fontos, hogy megnézzük mekkora és milyen típusú doboz lenne a legmegfelelőbb a feladni kívánt küldeményhez, mivel a külső csomagolás ennek függvényében változhat. Ezek lehetnek
- három-, négy-, öt rétegű kartondobozok,
- zárható légmentes tasakok,
- élvédők,
- megfelelő ragasztószalagok.
A csomagoláshoz ne használjunk sérült, gyűrött, elhasznált, nedves vagy ázott csomagolóanyagot, mivel ezzel növeljük az esetleges sérülés mértékét!
Belső csomagolás
A belső csomagolóanyagok elsődleges célja, hogy megakadályozzák az áru dobozon belüli mozgását, megőrizve annak stabilitását, megvédve a küldeményt az esetleges sérülésektől. Fontos, hogy itt is az adott küldemény típusának megfelelő párnázóanyagot használjunk! Ez általánosan történhet
- Hungarocell-lappal,
- Buborékfóliával,
- Kemény habbal,
- Habfóliával,
- Polisztirolforgáccsal,
- Csomagoló-hullámpapírral,
- Formázható habbal, stb.
Belső csomagolóanyagnak ne használjunk túl puha, könnyen összenyomható anyagokat, mert a tárgy esetleges nagy súlyának függvényében ezek nem tudják tovább akadályozni a tárgyat a mozgásban. Mindig figyeljünk, hogy a dobozban lévő üres tér megfelelően, teljesen ki legyen töltve! Ha nincsen kéznél megfelelő csomagolópapír, kisebb, törékeny tárgyak (üvegek, tányérok, poharak) esetében használhatsz újságpapírt is párnázóanyagként, amit ragasztószalaggal illessz rá az adott tárgyra! Miután megfelelően körbekerítetted a tárgyat, a doboz kibéleléséhez is alkalmazz újságpapírt. Azonban fontos figyelni, hogy a tárgyat úgy helyezd bele a dobozba, hogy stabil legyen!
Ragasztás
Amennyiben megvan minden megfelelő és szükséges csomagolóeszköz, a tárgyat megfelelően betettük a bélelt, erős kartondobozba, úgy ragasszuk le a dobozt ragasztószalaggal olyan módon, hogy ne nyílhasson ki a kezelési folyamatok során, illetve senki ne férhessen hozzá!A ragasztószalag ajánlottan legyen széles (min. 45 mm), vastag és öntapadós. Nagyméretű csomagok esetében a ragasztószalag mellett ajánlott az úgynevezett pántoló szalag használata is.
Címkézés
Az adott küldemény külső csomagolásán érdemes jelezni belföldi szállítás esetén, a „törékeny”, nemzetközi szállítás esetén a „fragile” feliratokkal. Azonban fontos kijelenteni, hogy ezek önmagukban nem garantálják a küldemény biztonságát. Egyes futárcégek, mint a DPD, csomagcímkét is kérnek a feladóktól, megfelelően látható vonalkóddal.
Törékeny, sérülékeny árut általánosságban minden fuvarozócég szállít, azonban szinte minden esetben felhívják a figyelmet arra, hogy csak saját felelősségre adjanak fel törékeny csomagot, mivel az esetleges, szállítás közben keletkezett károkat sok esetben nem térítik meg a cégek. Ennek ellenére, egyes esetekben, például a Magyar Posta Zrt-nél, az értékes küldemények feladásakor lehetőség van úgynevezett értéknyilvántartást kérni. Ilyenkor a csomag kiemelt kezelésben részesül és sérülés esetén a küldemény értékét igazolva a feladó kártérítést kaphat.Extra szolgáltatásként a futárszolgálatok lehetőséget kínálnak a csomag biztosítására, ez mindenki számára opcionális.
A csomagfeladás ára törékeny csomagok esetében is cégenként változó, de számos esetben az adott cég kalkulátoraival pontosan kiszámítható a szállítás végösszege.
Törékeny csomag az e-kereskedelemben
Amennyiben e-kereskedelmi fuvarozócégként az ügyfél a törékeny csomagja szállítását igényli, nagyon fontos, hogy minden esetben a lehető legkörültekintőbben járjunk el a szállítmányozási folyamatban. Cégkommunikációnkban közvetítsük felé, hogy az egyéb csomagjai mellett a törékeny csomagjait is nyugodtan ránk bízhatja, mi akadály nélkül, biztonságos körülmények között szállítjuk el azt minden esetben!
Amennyiben egy cég törékeny csomagok szállítására szánja el magát, esetlegesen az erőforrások növelésére lehet szükség az alábbi pontok mentén:
- Ügyfélszolgálat esetleges extra kapacitási igénye. Törékeny csomagok szállítása esetén egy új szolgáltatás beemelése történik a cég profiljában, és mivel sokkal könnyebben történhet káresemény a csomagokkal, így fel kell készülni az esetlegesen megnövekedett ügyfélmegkeresésekre!
- Csomagolóanyagok használata. Az általános csomagolóanyagok beszerzése mellett, napjainkban nem utolsó szempont a környezettudatosság sem, emiatt próbáljunk meg újrahasznosított, környezetbarát, jó minőségű csomagolási megoldásokat választani, és ezt a cégkommunikációban kiemelni az ügyfelek felé.
- Nagyméretű csomagok szállítmányozása a megfelelő futárcéggel. Kisméretű csomagok mellett, amennyiben valamilyen vállalkozás igényli a szolgáltatásainkat, pozitív faktorként lehet jelen a nagyméretű, törékeny/sérülékeny csomagok szállítása is.
- Szállítási határidők esetleges változása. Mint ahogy minden újfajta szolgáltatásnál, itt is szóba jöhetnek esetleges változások a szállítási határidőkkel kapcsolatban – ebben az esetben isnövekedhet a kiszállítási idő.
- Visszáru kezelése. Ha esetlegesen valamilyen probléma történne a törékeny a csomaggal, ebben az esetben érdemes visszárukezelési rendszert kialakítani az ügyfelekkel. Ebben fontos leszögezni a szerződési feltételeket, illetve azt is, hogy milyen esetben kit terhel a fizetési kötelezettség.
- Elveszett csomagok. Ahogy a visszáru esetében, úgy az elveszett csomagok esetében is nyílt kommunikációval lehet elkerülni az esetleges konfrontációkat. Emiatt egy rendszert kell kialakítani arra, hogy az ügyfelek tudjanak arról, hogy milyen eljárásrend van érvényben az elveszett csomagok esetében.
- A vásárlók jó vagy rossz véleménye a rendeléssel kapcsolatban. Ha magas számban érkezik negatív vélemény a cég nyújtotta szolgáltatásokra (például gyakran érkeznek törött csomagok az ügyfeleknek és nincs megfelelő kompenzáció) ez könnyen befolyással lehet az általános cégmegítélésre, így mindenképpen érdemes megfelelő stratégiát kiépíteni a csomagokkal kapcsolatban, illetve rugalmasan kezelni az erre vonatkozó visszajelzéseket.
Bízunk benne, hogy a bejegyzésben felsorolt tanácsokkal a jövőben nem fog problémát okozni törékeny küldeményeid megfelelő csomagolása! További hasznos információkról a blogunkon olvashatsz, csomagjaid fuvarozásában pedig a fuvar.hu-nál segítünk. Szolgáltatásainkat itt érheted el!
Szöveg: Reitmesz Kornél, fotó: Unsplash