Webshop logisztika – Így tudod kiszervezni a munkát

webshop logisztika

Napjainkban a webshopok iránti igény egyre növekszik, a felhasználói igények változása nyomán ugyanis egyre többen fordultak az online platformok felé. A fizikai bolt mellett ma már kulcsfontosságú, hogy webshoppal is rendelkezzen a kereskedő, hiszen enélkül komoly versenyhátrányba kerülhet. Webáruház indításba kisebb büdzsé megléte esetén, kezdőként is bele lehet vágni, hiszen az online piacterek, a bérelhető megoldások erre lehetőséget nyújtanak. Egy webáruház elindítása azonban nem minden esetben jelent garantált sikert. Ha a vásárló nem tudja gördülékenyen megvásárolni az online felületen a kiválasztott terméket, és nem kapja kézhez időben, akkor továbbáll. A webáruház sikerességéhez a jól kiválasztott futárszolgálat éppúgy hozzátartozik, mint a megfelelő logisztikai háttér megléte. Cikkünkben a logisztika kiszervezésének előnyeit és hátrányait járjuk körbe.

Mikor válik szükségessé a webshop logisztika kiszervezése?

Mindannyian ismerjük a hagyományos, offline logisztika ismérveit, de miben különbözik ettől az online logisztika világa? Egy webshop logisztikai feladatai széleskörűek lehetnek. Hogy néhányat említsünk közülük, fontos az online termékkínálat folyamatos frissítése, az áruk bevételezése, a weboldal karbantartása és az időszakos kedvezmények beütemezése, illetve a termékek tárolásának, címkézésének, feladásának és szállításának megoldása is. Ha a feladatokat már túl megterhelőnek érzed, akkor ideje változtatni rajta.

Egy webshop logisztikája jellemzően kétféle módon valósulhat meg. Az egyik mód, ha a webshop logisztika teljes koordinálását házon belül oldja meg a vállalkozás, ami teljes egészében a webáruház tulajdonosának a feladata. A másik megoldás, amelyet egyre többen választanak: a kiszervezett logisztika. Ennek napjainkban már több fajtáját ismerheted, ezek közül a fulfillment, a dropshipping és a 4PL szolgáltatásokat mutatjuk most be részletesebben. 

Fulfillment

Fulfillmentnek nevezzük azt a folyamatot, amely a termék vásárlásával kezdődik és a kézbesítésig tart. Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy egy fulfillment szolgáltató cég átveszi egy e-kereskedelmi vállalat teljes logisztikai koordinálását, a raktározást, csomagolást, kiszállítást, illetve a számlázást is. Ezek a cégek általában rendelkeznek logisztikai központtal, ahonnan koordinálni tudják a csomagjaidat.

Dropshipping

Dropshippingnek nevezzük azt az online kereskedelmi vállalkozási formát, amikor az adott dropshipping webáruház harmadik félként, közvetítői szerepben belép a gyártó és a vásárló közé. Ebben az esetben, a webshop általában csak az eladási és a szállítási folyamatot intézi, saját árukészlet nélkül.

4PL

4PL szolgáltatás esetén a webshop egy külső céget integrál a saját áruházába, aki a logisztikai feladatok egészét átveszi, és a megrendeléseket integrációk segítségével automatikusan kezelni tudja a saját rendszerében.

Mikor érdemes házon belül megoldani a logisztikát?

A házon belül megvalósuló logisztikának számos előnye lehet, azonban hátrányokkal is számolni kell. Ha még kicsi a vállalkozás – kevés termékkel, alacsony rendelésszámmal rendelkezik, akkor érdemesebb lehet házon belül kezelni a logisztikai feladatokat. A költségek tekintetében így kevesebb kiadása lesz a vállalkozásnak, és nem okoz bosszúságot az sem, hogy egy harmadik félhez kell alkalmazkodni a logisztikai szervezésben. Hátrányként említhető, ha a kereslet hirtelen megugrik, nehézkessé válhat a megrendelés feldolgozásakapacitáshiány léphet fel, ami a potenciális vásárlók elvesztéséhez, illetve a cég hírnevének a romlásához vezethet.

Egy vállalkozás életében, ha a házon belüli megoldásoknak már érezhető hátrányai vannak, például veszteségessé válik a cég, romlik a hírneve, csökkennek a rendelésszámok, akkor érdemes elgondolkozni a webáruház logisztikájának kiszervezésén. Az, hogy a korábban felsorolt logisztikai módok közül melyik a legalkalmasabb a webshop számára, a vállalkozás profilja és erőforrásai dönti el. 

A kiszervezés leveszi a kereskedő válláról a logisztikai terheket. Emellett nem okoz a jövőben gondot a termékek tárolása, a rendeléskezelés akár teljesen el is hagyható, a csomagolás, címkézés, dobozolás, leltárazás átadása után pedig marad idő más dolgokra is. 

Egy sikeres kiszervezéssel hosszútávon sokkal több idő, anyagi- és emberi erőforrás maradhat olyan területekre, mint a termékfejlesztés, közösségi média jelenlét, ügyfélszerzés és megtartás, illetve többé nem jelent gondot a vállalkozás növekedése, és a megrendelésszám bővülése.

A webshop logisztika kiszervezésének előnyei

Egy webshop logisztika kiszervezésének számos előnye lehet, ami jelentősen megkönnyítheti a munkádat. Jóval költséghatékonyabban tudsz raktározni és szállítani, illetve megbízhatóbbá válhatsz az ügyfeleid szemében, ami hozzájárul a rendelésszámok növekedéséhez, és a versenypozíciód javulásához. Ha úgy döntenél, hogy a korábban felsorolt szempontok alapján megérné kiszervezni a webshopod logisztikáját, érdemes lehet még pár dolgot részletesebben is megvizsgálnod. Először is fontos eldönteni, hogy a webshopod teljes körű logisztikájának a kiszervezését szeretnéd egy külső cégtől (fulfillment, 4PL) vagy csak részben szeretnéd, hogy a logisztikai terhek lekerüljenek a válladról (dropshipping). 

A kiszervezett webáruházak kiszervezett logisztikai területei a következők:

Raktározás és készletezés 

Egy webshop megfelelő működéséhez fontos összetevő az optimálisan kialakított tárolási terület, ahol az eladásra kínált termékeidet biztonságosan megőrizheted. Fontos, hogy a rendelésszámokat folyamatosan figyelemmel kísérd, hogy adott esetben növelni tudd a raktárad kapacitását. Ha a webshopod kiszervezése mellett döntenél, érdemes olyan partnert választanod, aki maximális garanciát vállal a termékeidre, megfelelő kapacitású raktárterülettel rendelkezik, és rugalmasan tudja kezelni a csomagjaidat.

Készletnyilvántartás, bevételezés

Webshop kiszervezés esetén, a választott cég a termékek átvételekor ellenőrzi és beazonosítja a csomagokat és a szállítási dokumentációt, majd ez alapján az adatokat felviszi egy készletnyilvántartási rendszerbe.

Szoftveres adattárolás és applikációs menedzsment, technikai háttér, kezelő rendszerek

A logisztikai rendszer és a webshop összekapcsolásával a lehető leggyorsabban történik a vevők kiszolgálása, könnyen követni tudod a rendelések számát, illetve státuszát is. Gyakran saját applikáció vagy integráció is rendelkezésedre áll ehhez (mint a Fuvar.hu szolgáltatásainál), amely még egyszerűbbé teszi a logisztikai folyamatok nyomon követését. Az applikációval általában az adatkezelési folyamatok teljesen digitális módon történnek, és nem kell manuálisan továbbítani őket.

Megrendelés feldolgozás, címkézés

Minden beérkező rendelést aktívan követhetsz az integrációk segítségével, a fuvarozócég pedig a küldeményeidet lépésről lépésre, megfelelő komissiózást követően (azaz a termékek összeválogatását követően), gondosan becsomagolva, a megfelelő számlák és helyes csomagcímkék kiállításával adja fel.

Csomagolás

A biztonságos csomagolás kiemelten fontos része a csomagküldési folyamatnak, fontos, hogy a forgalmazott termékednek megfelelő csomagolást válaszd. Ha a logisztikádat kiszervezted, úgy a választott partnernél érdemes megnézni, hogy milyen csomagolóanyagokat használnak, és ha úgy ítéled meg, hogy azok nem megfelelőek, egyezzetek meg valamilyen más alternatíváról.

Csomagküldés, kiszállítás

Házon belüli kiszállításnál magasabb költségek és adminisztrációs feladatok lehetnek, mint egy kiszervezett webshop logisztika esetén, mivel ehhez saját gépkocsik, fuvarozók kellenek. Ha külső partnert bízol meg a csomagküldési folyamatok intézésével, nagy teher kerülhet le a válladról. Ints búcsút a kiszállítás okozta terheknek és spórolj meg értékes időt és erőforrást a logisztikád kiszervezésével!

Visszáru kezelés

Visszáru kezelése esetén fontos, hogy a partnercéggel megállapodjatok, mikor és milyen rendszerességgel számolják el a vállalkozásodnak a befolyt összeget.

Leltározás

A leltározás hosszú és fárasztó munka lehet, ha egy nagyobb készletet kell ellenőrizni, azonban a logisztika kiszervezésével ez alól is mentesülhetsz. A szinte mindegyik cégnél elérhető készlet-nyilvántartó felületről folyamatos információt kaphatsz, akár már egy kattintással is. Naprakészen tudhatod, hogy melyik termékből, milyen mennyiségben rendelkezik a céged.

Riportok készítése

A legtöbb cégnél elérhető online rendelés-kezelő és készlet-nyilvántartó rendszerekből riportokat, kimutatásokat és listákat is elérhetsz. Megfelelő riportálási rendszerrel folyamatosan nyomon követheted a vállalkozásod sikerességét a piacon. A logisztikád kiszervezésével megbízott külsős cég minden szükséges adatot továbbít neked, így még kevesebb időt kell fordítanod ezekre a feladatokra.

Így válassz partnert a webshop logisztikádhoz! 6+1 tipp

Ha a korábbiakban leírtak alapján úgy érzed, hogy a webshopod logisztika kiszervezésére nagy szüksége lenne a vállalkozásodnak, segítünk kiválasztani a megfelelő partnert hozzá! 

  1. Elsőként fontos, hogy tisztázd a céged rövid-, és hosszútávú logisztikai céljait, illetve, hogy a webáruházad milyen logisztikai hátteret igényel (fulfillment/dropshipping/4PL). Fontos, hogy tisztában legyél azzal, hogy szeretnél-e belföldre és külföldre egyaránt csomagot szállítani?
  2. Érdemes mindenképpen alaposan körbenézni a piacon, és több árajánlatot bekérni a szimpatikus cégektől. Meglátásaink szerint előnyösebb lehet egy fulfillment cég mellett dönteni, mivel ezzel a webshop teljes logisztikai rendszerét kiszervezheted és csökkentheted a fix költségeidet, illetve a szállítási díjak is alacsonyabbak lehetnek, mint a másik két szolgáltatás esetén.
  3. Fontos szempont lehet továbbá, hogy a választott cégnél a folyamatok mennyire automatizáltakátláthatóak, és van-e használható integrációjuk. Itt érdemes csekkolni a rendeléskezelő-felületet, illetve a készlet-nyilvántartó rendszert is, mivel a későbbiekben ezeknek is fontos szerepe lehet majd! 
  4. A rendelések tekintetében figyelni kell rá, hogy a cég megbízható és ügyfélorientált ügyfélszolgálattal rendelkezzen, illetve, hogy megfelelően működő megrendelés feldolgozása legyen, mivel ezek szerves részei lesznek a cégedről kialakult véleménynek.
  5. Minden esetben tisztázni kell a szolgáltatási-, szállítási-, tárolási díjakat, illetve az egyéb felmerülő költségeket is, és átbeszélni, hogy a partneri szerződés milyen szempontokat fed le, ezzel is biztosítva a sikeres átállást!
  6. partnercég lokációja is fontos lehet, ami a csomagszállítás idejét befolyásolhatja, így ezt is érdemes figyelembe venni!

6+1. Nézz utána, hogy mások milyen visszajelzést adtak a kiszemelt cégről, hogy ezzel biztosan a legjobb döntést hozhasd meg!

Egy webshop üzemeltetés eredményesnek bizonyulhat, hiszen egyre több vásárló veszi igénybe az online kereskedelem különböző tereit. Ha úgy érzed, túlnőnek rajtad a webáruházzal járó feladatok, mindenképpen érdemes lehet a webshop logisztika kiszervezésén elgondolkodnod. A Fuvar.hu szakemberei segítségedre lehetnek, hogy a vállalkozásod a webshop kiszervezés után is gördülékenyen működhessen, amiről részletesebben az oldalukon olvashatsz! Segítő ügyfélszolgálatunk, megbízható partnereink és fuvarozóink, egyszerű rendeléskezelő felületünk és API integrációnk segítségével gyorsan versenytársaid felé kerekedhetsz! 
További érdekes és hasznos tartalmakért látogasd meg 
blogunkat!