Mindent a logisztikáról – érthetően

Logisztika, webshop logisztika

A logisztika ugyan szakkifejezés, de már a mindennapokban is gyakran használjuk. Sokszor helytelenül. A logisztika igazán szerteágazó tudománnyá nőte ki magát, az élet számos területén jelen van, így ma már nem csak a nagyvállalatok kiváltsága logisztikáról beszélni. A megváltozott fogyasztási szokásainknak köszönhetően a hétköznapjaink része lett, magazinok, kiállítások, sőt, egyetemi szakok is specializálódtak a logisztikára.

Logisztikára mindenhol szükség van, hiszen a gazdaságtudományon és üzleti életen túllépve bekúszott az átlagemberek mindennapjaiba, elég csak a csomagküldésekre, online rendelésekre és e-kereskedelemre gondolnunk, de logisztikát igényel egy költözés is, vagy egy csoport igényeinek ellátása (pl. dolgozók étkeztetése). 

A logisztika definíció szerint energia, anyagok, információk, félkész- és késztermékek, illetve személyek mozgatásával, áramlásával, annak tervezésével és vezérlésével foglalkozik. Tehát magában foglalja az útvonalak és módszerek tervezését, szervezését, irányítását és ellenőrzését is, vagyis az egész menedzsmentet. 

A logisztika feladata a beszerzés – termelés – értékesítés rendszerének hatékony kezelése, vagyis a termelés helyéről a vásárlóig juttatni alapesetben egy árut a mindenkori piaci verseny figyelembe vételével. A tervezett  költségvetésre szintén szem előtt kell tartani, vagyis a logisztika célja az is, hogy az idő mellett pénzt is hatékonyan takarítson meg, közben ügyelve az ügyfél elégedettségére ,

A logisztika tehát az üzleti és gazdasági életből indult hódító útjára, de jelen van az egészségügyben, az élelmiszeriparban, az e-kereskedelemben, sőt, akár a kisvállalkozások életében is. 

A logisztika működése és területei

A logisztika akkor működik optimálisan, ha az úgynevezett 6M elvet követi., melyben mindegyik elem egyforma jelentőséggel bír a folyamatok során.: A 6M elemei a következők:

  • a megfelelő áru, 
  • a megfelelő időpont, 
  • a megfelelő hely, 
  • a megfelelő mennyiség, 
  • a megfelelő minőség, 
  • és a megfelelő költség. 

A 6M elv teljesüléséhez szükséges a logisztika különböző tudományterületeinek törvényszerűségeit szem előtt tartani. Ezért is oktatják ma már egyetemen a logisztikát, és ezért sem mindegy, milyen szakemberekkel, logisztikai cégekkel kerülünk üzleti kapcsolatba. A logisztika merít a rendszerszemlélet, a szabályozáselmélet, az információelmélet, az operációkutatás, és a statisztika kutatásaiból, eredményeiből egyaránt. 

Vállalati és üzleti logisztika

Az üzleti életben három fő területre oszthatjuk fel a logisztikát, akár cégről, akár magánvállalkozásról legyen szó. Az három fő terület a beszerzés, az ellátás és az értékesítés. Egy cég tevékenysége lefedheti mindhármat, vagy csak egyet-egyet is ezekből.

Beszerzés

A beszerzés folyamata során a termeléshez szükséges alapanyagokat külső forrásból el kell juttatni a termelés helyére. De ez a folyamat ugyanígy jelen van a szolgáltatások esetében is. A beszerzést megelőző folyamatokban gondoskodni kell a licenszek beszerzéséről éppúgy, mint az igények felméréséről, valamint a digitális háttér (programok) megteremtéséről.

A beszerzés tehát jelentheti egy konzervgyár esetén a kukorica, a konzervdoboz, és a gépsor beszerzését. Jelentheti egy kozmetikai szalon esetén a szépítőszerek, tárgyak, ollók, kisgépek beszerzését, míg egy iroda életében a nyomtatótól az utolsó gémkapocsig mindent. Mindezt idő- és költséghatékonyan, optimális minőségben, kooperálva másokkal, és biztosítva a beszerzés folyamatosságát.

Ellátás

Az ellátás a termelésen belüli folyamatokat takarja, tehát az anyag áramlását a termelésen belül, hogy zökkenőmentesen működjön a rendszer és az előállítás. Rendelkezésre kell állnia a megfelelő mennyiségű alapanyagnak, szerszámnak, humán erőforrásnak, illetve alkatrésznek.

Értékesítés és disztribúció

Ha a termelés megvalósult, és az áru vagy szolgáltatás készen áll, akkor lehet értékesíteni. Ehhez pedig hozzájárul a reklám, a hirdetés, illetve az ügyfélszolgálat minősége és gyorsasága is.

Az értékesítéshez szükség van a disztribúcióra, vagyis a termékek elosztására és eljuttatására a megrendelőhöz. Ezt a feladatot látják el a futárcégek és a csomagküldő szolgálatok.. Végső soron az elégedettség fogja meghatározni a sikert, és ez lesz a jó logisztika visszaigazolása.

A disztribúció belső elemei:

  • Rendelés feladás, továbbítás
  • A rendelés beérkeztetése, bevitele a logisztikai rendszerbe (informatikai adattároló rendszer)
  • A rendelés teljesítése (szelektálás, csomagolás, kiszállítás)
  • A rendelés nyomon követése és állapotjelentés
  • Lezárás

A fentebb tárgyalt három fő terület kibővíthető további folyamatokkal, amelyek mind-mind a logisztika részterületei. Közéjük sorolhatjuk a beszerzést megelőző, de ahhoz kapcsolódó igényfelmérést; az anyaggazdálkodást, a versenyeztetést, tenderkiírást; azután a termeléshez köthető készletgazdálkodást; raktározást; csomagolást; szállítmányozást; anyagkezelést; és legvégül eljutottunk ismét az értékesítéshez,.

A logisztika modern értelmezései alapján a fő területekhez köthetünk egyéb tevékenységeket, szakterületeket, amelyek hozzájárulnak a logisztika sikeréhez, sőt, nélkülük nem is valósulhat meg hatékonyan a folyamat. Ilyen terület a marketing és kommunikáció, de a közlekedés-technika és az informatika is része a nagy egésznek.

Webshop logisztika – Így érdemes csinálni!

A logisztika kiemelt szerephez jut az e-kereskedelemben, vagyis a fogyasztói társadalmunk modern rendszerében. Nincs szinte ember, korosztálytól függetlenül, aki ne rendelt volna már valamit a netről. A vásárló pár kattintással rendel egy ruhát, kozmetikumot, gyógyászati készítményt, elektronikai berendezést, játékot. majd az néhány napon belül már ott is van az otthonában. Szeretné ezt minél gyorsabban elérni, így nem foglalkoztatja, hogy mi zajlik a háttérben, csak mielőbb eljusson az áru hozzá. Eközben  csomagját nyomon is követi e-mailek vagy sms-ek, olykor applikációk segítségével.

A verseny tehát óriási az elégedett ügyfelekért, és az egyszerűnek és gyorsnak tűnő folyamatok mögött bizony komoly logisztika rejlik

Egy webshop tulajdonos vagy maga készíti az árut (kézművesek), vagy rendeli, beszerzi valahonnan. Az árut tárolni is kell, amit vagy maga megtesz otthon, bérelt garázsban, vagy rábízza ezt a részfolyamatot is egy logisztikai cégre. A rendelést követően a webshop tulajdonos az adatokat továbbítja a raktárnak vagy önmaga becsomagolja, majd színre lépnek a futárszolgálatok, csomagküldők, akik kiszállítják a megrendelt terméket.

Teljeskörű logisztikai szolgáltatók

Lehetőség van a logisztikában a fulfillment szolgáltatásokra, amikor egy logisztikai cég teljeskörű, kiszervezett logisztikai szolgáltatást nyújt. Ilyenkor egy kézben összpontosul a raktározás, készletnyilvántartás, csomagolás és kiszállítás is

Nagy előnye, hogy a webshop üzemeltetőjének nem kell raktárt bérelnie, ezáltal helyet és időt takaríthat meg, ráadásul más foglalkozik az apróbb részfolyamatokkal is. 

A leadott rendelésről a webshop ügyintézője jelzést küld a fulfillment szolgáltatónak, aki befejezi az egész folyamatot. A beérkező pénzt nem kezeli a kiszervezett logisztikai cég, az a kereskedőnél marad, aki csak árumozgás esetén fizet a raktározásért. 

Egy másik hasonló mód a dropshipping, ami szintén megmenti a webshop tulajt a logisztikától, ellenben kissé lassú folyamat. Az e-kereskedő ilyen esetbena terméket sehol sem raktározza, hanem közvetlenül a megrendelés után kéri be a nagykertől, vagy a gyártótól, akivel szerződött, és aki maga végzi el az áru kiküldését. A dropshipping azonban kevésbé nyújt kielégítő szolgáltatást a vásárló számára, mivel egy friss kézműves árura akár heteket is várhat a megrendelő.

Hogy válasszunk megfelelő logisztikai szolgáltatást?

Ha van egy webshopunk, mely nem a dropshipping elvén működik, továbbá egy fulfillment szolgáltatásra sem tudtunk beruházni, akkor az alapvető két funkció a szállítmányozás és a raktárlogisztika, ami ahhoz kell, hogy a termékünk eljusson a megrendelőhöz.

A szolgáltatókat érdemes több szempontból megvizsgálni, mielőtt döntünk és kiválasztjuk, akivel dolgozni szeretnénk. Az ár ugyan fontos tényező, de mégsem feltétlenül érdemes a legolcsóbb logisztikai partnert választani!

Mivel a webshopok leginkább magánszemélyeket szolgálnak ki és nem viszonteladókat, ezért más szempontok is érvényesülhetnek a választásnál. Nem rendszeresen működő, terítőjáratot kell keresnünk, sokkal inkább egy megbízható csomagszállító céget, aki viszonylag rugalmas kiszállítást tesz lehetővé, mellé pedig párosítsunk egy pontosan, sok élő munkával dolgozó raktározó céget, akik 1-3 munkanapon belül képesek kiszolgálni az ügyfeleinket. Ez kiindulásnak teljesen jó. 

A pozitív ügyfélélmény meghatározó lesz, és eldönti, hogy később is rendelnek-e tőlünk. A kiszállítást, kézbesítést pedig velünk fogják azonosítani, ezért érdemes ügyfélbarát, megbízható, kellemesen kommunikáló logisztikai partnert választani.

A fuvar.hu összehasonlíthatja a különböző szolgáltatókat, amelyek “versenyeznek” önért.

Egyéb szállítási módok a logisztikában

Az eddig tárgyalt logisztikai megoldások a házhoz szállításra vonatkoztak, de e-kereskedőként lehetőségünk van más módokon is eljuttatni a megrendelt terméket a vevőhöz.

Van mód személyes átvételre is csomag esetén, ehhez azonban már kell egy “üzlethelyiség” vagy telephely. A személyes átvételnél a vásárló megy a csomagért egy előre megadott címre. Ez lehet offline üzlet, de lehet telephely is. A személyes átvételt azért szereti sok megrendelő, mert ő döntheti el, mikor ér rá átvenni a csomagot, illetve nem jár számára plusz költséggel.

További felvételi módok a különböző pontok: Pick Pack, PickUp, GLS CsomagPont, PostaPontok, csomagautomaták – pl. FoxPost.

Ezek mind azért népszerűek, mert olcsóbbak, mint a házhozszállítás, ráadásul a vevő nincs időben bekorlátozva. Jó pár nap a rendelkezésére áll, hogy felvegye a csomagot, és ezek az automaták sok esetben 0-24-ben hozzáférhetők.