Ma már nem ritka, hogy a héten többször csenget hozzánk a futár az internetről rendelt árunkat – például műszaki cikkeket vagy akár a nagybevásárlást – kézbesítve. Ez a kényelmes, egyszerű és otthonról elvégezhető vásárlási forma igen népszerű lett az utóbbi években. Előfordulhat azonban, hogy az árut sérülten kapjuk meg. Mit lehet ilyenkor tenni? Cikkünkben erre adunk választ.
Hogyan sérülhetnek meg az áruk?
Több eset is előfordulhat, hiszen a termék a saját árucsomagolásába is kerülhet már sérült állapotban, például gyártási hiba vagy raktári sérülés miatt, esetleg figyelmetlenségből. De a logisztikai folyamat során, kiszállításkor is érheti olyan ütés, ami miatt hibásan érkezik meg hozzánk –utóbbi miatt is kiemelten fontos, hogy megbízható logisztikai cég hozza nekünk az árut. Minden esetben lehetőségünk van azonban reklamációra vagy visszaküldésre, de egyes esetekben akár jogi tanácsadásra – ebben segít a BP Legal – is szükségünk lehet.
Milyen esetekben illet meg az elállási jog?
1. Az EU-ban alapvető a 14 napos elállási jog
Sokan nem tudják, de bizony 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól az egész Unióban (országon kívüli, de tagállamok közötti rendeléskor is!). Ez nemcsak a sérülttermékek esetében igaz, előfordulhat, hogy nem tetszik a küldött áru, más volt a fotón, méretproblémába ütközünk vagy eltérő színt küldtek és még sorolhatnánk. Fontos, hogy e 14 nap alatt vissza kell küldenünk az adott terméket a webáruház részére, ilyenkor pedig az eladónak kötelessége megtéríteni a termék árát és a kiszállítási díjat, de a visszaszállítási díj kifizetésére már nem kötelezett.
Jó tudni, hogy ez a 14 napos időintervallum a rendelés leadásának a pillanatától számítódik, hiszen ekkor jön létre a szerződés. „A fogyasztó az elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja” – így a termék átvétele előtt is elállhatunk már a vásárlástól.
2. Vannak kivételek
Az elállási jog nem minden termékkategóriára vonatkozik, ezért a webshopos fizetés előtt érdemes meggyőződni attól, hogy az adott árunál élhetünk-e majd ezzel a lehetőséggel. Ilyen tipikus termékek például a gyorsan romló dolgok: élővirág, élelmiszer, frissáru, de a koncertjegy vagy a repülőjegy is ide tartozhat.
A higiénia és egészségügyi termékeket is csak abban az esetben lehet visszaküldeni, ha sértetlen maradt a csomagolásuk, emellett az olyan egyedileg az igényeinkre előállított termékek, mint egy saját fényképekkel ellátott naptár, ajándéktárgy, póló vagy bögre árát sem kell visszatérítenie az eladónak, csak speciális esetekben.
Tipp: Forduljunk jogi tanácsadóhoz, például a BP Legalhöz, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy az eladó jogosan nem akarja visszafizetni a termék árát.
3. Mi a helyzet, ha a vásárló elkezdi használni a terméket?
Természetesen olyan terméket küldhetünk csak vissza, amit nem vettünk mindennapi használatba, de a vevőként minden esetben jogunk van a terméket kibontani és kipróbálni. Ha értékcsökkenés keletkezett az áruban a használat miatt, akkor ezt meg kell fizetnünk vagy levonásra kerül a visszatérítendő díjból. Kiemelten fontos, hogy minden jogunkról és kötelességünkről – a vásárlás során – a kereskedőnek tájékoztatnia kell minket, vevőket.
4. Hogyan élhetünk a gyakorlatban az elállási jogunkkal?
Az elállási szándékunk jelzésére a Kormányrendelet annyi kitételt tesz, hogy bármilyen egyértelmű nyilatkozattal megteheti ezt a vásárló. Tehát e-mailben, telefonon, de személyesen is tökéletesen megfelelő a jelzés – ahogy a példák mutatják, az írásbeliség sem feltétel!
Ha postai levélben jelezzük szándékunkat, akkor a 14 napos határidőn belül történő levélfeladás lesz a fontos, nem pedig az adott levél kézhez vételének az időpontja. Ugyanez vonatkozik a termék visszajuttatására is: a feladási dátum lesz a mérvadó, nem pedig a célba érkezési, ezt jó tudni. Azzal számoljunk, hogy a vállalkozás mindaddig visszatarthatja a termék árát, míg vissza nem kapja azt, tehát ha a fenti módon, a 14. napon adjuk fel a visszaküldendő árut, értelemszerűen akkor is meg kell várnunk annak célba érkezését, utána várhatjuk a visszatérítést.
Mi a következő lépés, ha nem jutsz egyezségre a szállítóval és/vagy a gyártóval?
Az elállási szándékot jelezhetjük telefonon, postai úton, e-mailben, de akár személyesen is, ha az adott webáruház rendelkezik fizikai üzlethelyiséggel is. Ha nem a megfelelő választ kapjuk erre, esetleg nem veszik vissza az árut, nem veszik át a visszaküldött csomagot, akkor érdemes jogi szakmai tanácsadást kérni lehetőségeinkről, főként, ha nagyobb értékű vásárlás ról van szó.
Webáruházból rendelni kényelmes, de vannak kockázatai is, hiszen a terméket csak képen láthatjuk, ezért is véd minket vevőként a – kiszállítástól számított – 14 napos elállási jog. Fontos, hogy vásárlás előtt mindenképp olvassuk végig a tájékoztatókat a webhsop oldalán, ha pedig már megtörtént a „baj”, de nem tudjuk érdekeinket érvényesíteni, akkor forduljunk jogi tanácsadóhoz.
Fotó: Unsplash