Last mile delivery – az utolsó kilométeres szállítás szerepe az e-kereskedelemben

Az online vásárlások és az e-kereskedelem rohamos fejlődése teljesen felforgatta a házhoz szállítás és a logisztika iparágát is. A fogyasztói szokások és igények átalakulásával az online üzleteknek és piactereknek is jelentős változásokat kell bevezetniük, hogy lépést tudjanak tartani az egyre növekvő kereslettel.

Az internetes áruházak ügyfelei gyors és zökkenőmentes vásárlási élményt várnak el a webshopoktól, amelynek egyik sarokköve a gyors, pontos és olcsó kiszállítás. Ennek a folyamatnak az egyik legfontosabb eleme a last mile delivery, azaz az utolsó kilométeres szállítás, amely során az ügyfél kézhez kapja a megrendelt termékét.

A legfontosabb utolsó kilométerek

Az utolsó kilométeres szállítás, mint ahogy a nevéből is már sejthető a kézbesítési folyamat utolsó fázisát foglalja magába. Helyes alkalmazása a különböző logisztikai központokból, raktárakból, üzletekből, egészen a megrendelő ajtajáig történő szállításra kínál megoldást, amely az online boltok és webáruházak elterjedésével egyre népszerűbb szerte a világon.

Legfőbb célja, hogy megkönnyítse és gyorsítsa a szállítás azon folyamatait, amelyek során az ügyfél közvetlenül jut a megrendelt árucikkéhez, vagy csomagjához. Éppen ezért kulcsfontosságú eleme a gyorsaság és a hatékonyság. Legyen szó akár nagy tételben rendelt áruról, akár egy-egy kisebb csomagról, akár zsúfolt városi vagy eldugott vidéki utakról, egy jól kialakított last mile delivery rendszer segítségével szinte bármelyik vállalkozás temérdek időt és pénzt takaríthat meg hosszútávon.

A szállítási folyamat utolsó lépcsőjének újragondolásával, azonban nemcsak egy cég működése válhat hatékonyabbá, hanem ügyfeleik elégedettsége is jelentősen megnőhet.

Az elmúlt néhány évben jelentősen átalakult a teljes e-kereskedelmi piac, megváltoztak mind az üzletek mind a vevők szokásai. Az internetes rendelések és az ezzel együtt járó házhoz szállításhoz köthető szolgáltatások évről-évre nagyobb szeletet hasítanak ki a fogyasztási piacból.

Habár az online árurendelés 10-20 évvel ezelőtt is létezett, a vásárlás ezen folyamata egyáltalán nem volt elterjedt. Ez annak köszönhető, hogy az internetes megrendelésekbe vetett bizalom mértéke alacsony volt, továbbá a kiszállítási idő heteket, sőt bizonyos esetekben akár hónapokat is igénybe vett. A nagy internetes áruház láncok megjelenésével azonban az egész piac átalakult és ma már az áru értékesítés egyre nagyobb része zajlik az online térben.

A piac növekedésével együttesen a vásárlók igényei is jelentősen nőttek. Ma már egy webshoptól, webáruháztól való rendelés során szinte alapelvárás a gyors és olcsó kiszállítás. A verseny erősödésével az e-kereskedelem immár nemcsak a nagy vállalatok kiváltságként működik, hanem a legkisebb boltoknak is szinte létszükségletté vált.

A szállítás problémái és megoldásai

A megnövekedett áruforgalommal a csomagszállításnak is új problémákkal, új kihívásokkal kell nap, mint nap szembenéznie. Az e-kereskedelem nemcsak önmagát, hanem a vásárlóit is teljesen átalakította az utóbbi időben. A szállítással kapcsolatos igények és elvárások ennek megfelelően változtak.

Az online vásárlások során számos tényezhető befolyásolhatja a potenciális ügyfelet, ami alapján a tényleges rendelés mellett dönt. Az legfőbb ilyen szempont a házhoz szállítás költsége, amely gyakran szerepel a kosárelhagyások lehetséges okai között.

A vásárlók részéről egyre nagyobb az igény az olcsó, vagy az akár az ingyenes kiszállításra. Éppen ezért a vásárlás véglegesítésekor akár döntő ereje is lehet a szállítás díjának. Habár egyre nagyobb az igény a minél gyorsabb, sőt akár már a rendelés napján történő kiszállításra, mégis a piaci trendek azt mutatják, hogy a vásárlók többsége nem hajlandó ezért a szolgáltatásért többet fizetni.

A probléma tehát ebből az ellentmondásból fakad, azonban az online boltok részéről egy jó megoldás lehet a szállításhoz tartozó költségek csökkentése. Mégpedig a szállítással járó pénzkiadások drasztikus átalakítására mindenképpen szükség van az e-kereskedelemben, ugyanis a piac változásainak nyertesei azok a webshopok lesznek majd, akik a legjobban és legköltséghatékonyabban tudják majd kielégíteni a változó és egyben rohamosan növekvő vásárlói igényeket.

A boltokat, illetve a vásárlóikat is egyaránt érintő szállításhoz köthető probléma a csomagok kézbesítéséből fakadó nehézségek, illetve a nyomon követés kérdésköre. Gyakori probléma, hogy hibás cím, dugók, vagy nehezen megközelíthető helyekre való szállítás okán meg kell ismételni a csomag kiküldését. Szintén rendszeres dilemma a kézbesítés meghiúsulása, annak okán, hogy a vásárló nem tartózkodik a megadott címen abban az időpontban amikor a futár érkezik. Ezek a problémák rengeteg plusz munkával és a kiszállítások ismétlése pedig még több extra költséget ró a cégekre.

A vásárló és a futárcég között visszatérő konfliktus a különböző szállításhoz kapcsolódó kérések teljesítése. A kézbesítéshez tartozó megjegyzés rovatban gyakran kerülnek feltüntetésre a vevő szempontjából lényeges instrukciók, (mint például, hogyan lehet bejutni a lépcsőházba, melyik csengőt kell megnyomni) amelyek gyakran elvesznek, vagy egyszerűen nem kerülnek figyelembe vételre.

Ezen problémák megoldása azonban nem lehetetlen feladat még a legkisebb vállalkozások számára sem. A szállítási folyamatok átláthatóvá tételével, pontos és egyértelmű kommunikációval, a technológia nyújtotta előnyök kihasználásával jelentős minőségbeli javulást érhet el bármely üzlet a kiszállítás terén. A megfelelő last mile delivery szolgáltató kiválasztásával kiszervezhetővé válik a teljes folyamat, ezzel jelentős idő, energia és pénz spórolható meg. A pontos és gyors szállítás, a nyomon követhetőség és különböző kényelmi funkciók következtében az ügyfél elégedettségre és ezáltal vásárló kedvére is pozitívan hathat egy teljes körű last mile delivery megoldás alkalmazása.

A virágzó vállalkozások jövője

A költséghatékony és magas minőségű last mile delivery szolgáltatás kialakítása fordulópont lehet egy vállalkozás életében. Ennek érdekében fontos a megfelelő szállítási irányelvek stratégiájának kialakítása.

Helyi szinten üzemelő e-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok esetében a legolcsóbb és legpraktikusabb megoldás a teljes utolsó kilométeres szállítás kiszervezése egy ezzel foglalkozó partnercégnek. A kiszállítási lánc feladatainak teljes átvételével jelentős költségcsökkentés érhető el egy webshop, vagy egy online üzlettér életében. A házhoz szállításhoz tartozó temérdek kiadás, mint például a járműpark fenn- és karbantartása, a futárok munkadíja, a tervezéssel járó idő és energia mind-mind jelentősen redukálható a last mile delivery szolgáltatások igénybevételével.

A szolgáltatás egyik legfontosabb ügyfél elégedettséget befolyásoló előnye, a szállítás személyre szabhatósága. Egyre nagyobb a fogyasztói igény, hogy a vásárlók csomagjukat ott és akkor kapják kézhez, amikor ők szeretnék. Ebben tud segítséget nyújtani az utolsó kilométeres szállítással foglalkozó cég, amely a vásárló igényeihez mérten megszervezi és koordinálja a kiszállítás folyamatát, így biztosítva a csomag gyors célba jutását és az ügyfelek zökkenő mentes vásárlási élményét. Különböző csomagkövetési és kommunikációs megoldásokkal az ügyfél mindig tisztában lehet azzal, hogy éppen hol jár a csomagja és mikorra várható annak érkezése.

A last mile delivery megoldások választásával továbbá idő, pénz és energia takarítható meg. A szállítási folyamatok korszerűsítésével rengeteg felesleges költség kiküszöbölhető, hatékonyabbá tehető a kézbesítés minden fázisa. Az utolsó kilométeres szállításhoz kapcsolódó szolgáltatások továbbá egyszerű kezelőfelületüknek és az automatizáció nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően jelentős adminisztratív terheket vehetnek le egy vállalkozás válláról.

Egy cég életében jelentős lépés az online értékesítési folyamatok átgondolása és újratervezése. Azonban az utolsó kilométeres szállítással járó előnyök ezt a változást jelentősen megkönnyíthetik és segíthetik. Az áru célba juttatásának átengedésével, csökkenthetőek a vállalkozás kiadásai, ezáltal több erőforrás fordítható a cég fő tevékenységére.

A garantált, testreszabható, ügyfélközpontú és gyors házhozszállítással nemcsak a vállalkozása értéke, hanem az ügyfelek bizalma és lojalitása is jelentősen növelhető. A last mile delivery a logisztikai láncolat egyik legfontosabb alappillérévé vált az utóbbi időben. A megfelelő szolgáltatás választásával és az utolsó kilométeres megoldások helyes implementálásával, szinte bármelyik e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás nagyot léphet előre a siker útján.