Górcső alatt a legnépszerűbb csomagküldő cégek

A csomagküldés alapvetően kétféleképpen valósulhat meg: vagy a klasszikus postai úton vagy valamelyik futárszolgálattal. Előnyei és hátrányai természetesen mindkét csomagküldési módszernek vannak, az pedig, hogy melyik a számunkra legmegfelelőbb, többtényezős döntés.

Csomagküldés esetén fel kell tennünk magunknak a következő 5 alapkérdést:

1. Mennyire fontos, hogy a küldemény gyorsan megérkezzen?
2. Mennyire tudunk rugalmasak lenni, például mikor tartózkodunk otthon, hogy átvegyük a csomagot?
3. Mennyit tudunk rá költeni? (általában a drágább szolgáltatások plusz előnyökkel is járnak)
4. Vannak-e küldeményünkkel járó speciális igényeink is?
5. Magánszemélyként küldünk csomagot vagy vállalkozóként?

Ennek az öt kérdésnek a megválaszolásával máris közelebb kerülhettünk a számunkra legideálisabb megoldáshoz, ám itt még messze sincs vége a történetnek, hiszen nem kis kutatómunkával járhat, hogy feltérképezzük a futárszolgálatok nyújtotta lehetőségeket, árakat.

Ha a küldemény kiszállítása sürgős vagy, hogy mondjuk úgy, már tegnapra is késő”, akkor ebben az esetben érdemes inkább futárszolgálatot választani a posta helyett. Ennek az az oka, hogy a futárszolgálatoknál létezik expressz kiszállítás is, amivel akár már aznap is kézbesíthetjük a csomagot, a posta esetében viszont leghamarabb másnap érkezik meg.

Azért, hogy könnyebb legyen eligazodni a futárcégek között, összegyűjtöttünk néhány lényeges tudnivalót, ami talán segít majd a döntésben:


Magyar Posta Logisztika (MPL) – hagyományos csomagküldés

Az MPL Postacsomag szolgáltatás annak ideális választás, akinek nincs különösebb speciális igénye a csomagfeladást illetően, illetve fontos számára, hogy áfamentes, pénztárcabarát és megbízható szolgáltatást kapjon.

Mivel számos átvételi pontjuk van az országban, ezért te is könnyedén megtalálhatod a lakóhelyedhez legközelebb esőt, mi több, ezeknek nagy előnye, hogy egyszerre, egy helyen több napi teendődet is elintézheted.

Hogy ezzel mire is gondolunk? Mivel több mint 2500 postahivatal működik az országban, így ha más hivatalos ügyet is elintéznél (pl. csekkbefizetés), ezt egyidőben a csomagfeladással vagy csomagátvétellel egyszerre meg is teheted.

A MOL PostaPontok az autósok dolgát könnyíti meg, mivel a csomagátvétel mellett még tankolni is lehet, a Coop PostaPontok pedig azoknak lettek kitalálva, akik esetleg a napi bevásárlásukat szeretnék összeköti a csomagátvétellel.

Meg kell még említsük a rendkívül egyszerű és praktikus felhasználásáért igen népszerű, non stop elérhető csomagautómatákat is, amik akkor jönnek jól, ha nagyon zsúfoltak a napjaid. A csomagautomata szolgáltatás ára 889 forint, amely egységes minden méretű csomagnál.

Nincs kalkuláció, fix díjak vannak

A legtöbb csomagküldő szolgáltató (főleg a „hárombetűsek”) nem adnak meg fix csomagdíjakat, hanem a küldeményed paramétereinek bepötyögése után, a kalkulációs táblázat kitöltésével kapod meg az árajánlatukat.

Ennek előnye és hátránya is van, ám ha nem vagy tisztában a csomagod méreteiddel, esetleg nincs időd/lehetőséged/kedved hosszú perceket tölteni egy-egy futárcég oldalán kalkulációs táblázat után kutatva, akkor a postai szolgáltatást szeretni fogod. Itt egymástól jól elkülönítve, részletesen, kategóriákra lebontva láthatod, hogy milyen csomag milyen összegért lesz kiszállítva.

Íme, néhány példa, amire a leggyakrabban keresnek rá a felhasználók:



Egy 30 grammos levél nem elsőbbségi feladása 120 forint, 50 grammig pedig 160, a levelezőlap és a képeslap ára 120 Ft, valamint az elsőbbségi levelek ára 155, illetve 210 Ft. A belföldi postacsomag 2 kilogramm alatti súly esetén 1550 forint, 5 kilogrammig 1760 forint, 10 kilogrammig 1870 forint, míg 20 kilogrammig 2080 forint.

A MPL Üzleti Csomag 2 kilogrammos súlyig 1790, postaponti kézbesítés esetén pedig 1400 forint. Az MPL Netcsomag leggyakrabban használt „S” mérete 1790 forint háznál való kézbesítés esetén, míg Postaponti kézbesítésnél 1400 forintért igényelhető ugyanez a szolgáltatás.

Mindig tudod, hol jár a csomagod

Ha szeretsz jól értesült lenni csomagodat illetően, akkor a posta megújult nyomkövetési szolgáltatásáért egyenesen rajongani fogsz. Könnyen kezelhető és nagyon jól átlátható az egész, ráadásul a szolgáltatás három nyelven elérhető (magyar, angol, német).

Itt már nemcsak a küldeménynapló jelenik meg, hanem a küldeményhez tartozó fontosabb infók is, például a feladó neve, a kézbesítés helye, az őrzési idő és a küldemény típusa is. Nagyon pontos képet tudsz kapni csomagod hollétéről, így állandóan képben lehetsz, hogy éppen hol, milyen fázisban jár a kézbesítés.

DHL – földön, vízen, levegőben

Az a bizonyos sárga színű futárcég – elsőre ez az, ami beugrik a DHL kapcsán, de ha kicsit mélyebbre ásunk kiderül, hogy nem csak belföldre és külföldre fuvarozik a cég, de légi, tengeri és vasúti hálózatok is működtet, sőt, még veszélyesnek minősülő áruk fuvarozását is vállalják, persze ezért külön díjat számolnak fel.

A weboldaluk kicsit bonyolult, rengeteg részletes és letölthető kategória van szállítási formákra lebontva, olvashatsz a küldési feltételekről, van nyomkövetésük, de fix áraik nincsenek. Helyette van díjkalkulátoruk, tehát ha megadod a csomagod paramétereit, ők küldik ki neked az árajánlatot.

Mit kínálnak még?

Vannak DHL küldemény feladási pontjaik (DHL SERVICE POINT) az országban, ahova személyesen elviheted a csomagod, majd másnap már ki is szállítják, vagy választhatsz még a következő lehetőségek közül, ha sürgősebben célba kéne érjen a küldeményed:

  • DHL EXPRESS 10:30 DOMESTIC: küldeményedet a feladást követő munkanapon, délelőtt 10:30-ig kézbesítik
  • DHL EXPRESS 12:00 DOMESTIC: küldeményedet a feladást követő munkanapon, déli 12 óráig kézbesítik
  • DHL DOMESTIC EXPRESS: belföldön a küldeményedet a feladást követő munkanapon, a munkanap végéig kézbesítik
  • DHL DOMESTIC EXPRESS EASY: a DHL SERVICE POINT-okban reggel 9 vagy 12 óra előtti kézbesítéssel és munkanap végéig történő kiszállítással is feladhatod a csomagodat
  • De ha egyikre se jut időd, vagy nem tudod elhagyni az otthonod/irodád, rendelhetsz online futárt is, aki majd házhoz megy a csomagodért (de ezt is felszámolják)

TNT – csak háztól-házig szállít

A közép árkategóriás futárcégek közé sorolnánk őket, amiről jó, ha tudod, hogy CSAK háztól házig vállal csomagkézbesítést. Feltűnően átlátható a weboldaluk és bár nekik sincs árlistájuk, ha felveszed a céggel a kapcsolatot, mindent megtudhatsz.

Nem túl drágák, de nem is gyanúsan olcsóak, így ha nem vagy spórolós alkat, de a pénzt se szereted szórni meggondolatlanul, biztosan őket fogod favorizálni. Vannak express szolgáltatásaik is, például az egyszerű EXPRESSZ másnap munkaidő végéig kézbesíti a csomagodat, de van még EXPRESSZ 9, 10, 12, ami ezekig a meghatározott időintervallumokig szállítja ki a küldeményt.

Árkalkulációjukat 3 dolog befolyásolja:

1. A küldemény típusa – csomagod mérete és súlya befolyásolja a fuvardíjat
2. A célállomás – a távolság és a célállomások elérhetősége is befolyásolja az árat
3. A gyorsaság – attól is függhet a fuvardíj, hogy mikorra kéred a küldeményed érkezését és hogy meghatározott időre szóló szolgáltatást igényelsz-e

DPD – ha szeretsz jól értesült lenni

Ingyenes szolgáltatása ennek a futárcégnek, hogy kapsz e-mailes és sms-en keresztüli értesítést is arról, hogy feladták a csomagodat és külön arról is, hogy mikor lesz kézbesítve.

Csomagodat beviheted a DPD depóba vagy a hozzád legközelenni Pickup csomagpontba, de ha rendszeresen küldesz velük csomagot (akár hetente több alkalommal), akkor a legjobb megoldás, ha állandó felvételi megbízást adsz a DPD-nek a mindennapos felvételre, így futáruk automatikusan fel is veszi a csomagodat.

A DPD Classic szolgáltatással a küldeményét az ország teljes területén a felvételt követő másnap, nemzetközi közúti hálózatunkon keresztül Európán belül távolságtól függően 1-5 nap alatt, a többi országban maximum 8 nap alatt eljuttatják a célállomásra.

A DPD10 szolgáltatással küldeményed a feladást követő munkanapon legkésőbb délelőtt 10 óráig megérkezik, míg a DPD12-vel a feladást követő munkanapon legkésőbb 12 óráig.

Mindkettőhöz van egy-egy település lista, amiből kiderül, hogy hol vehetőek igénybe ezek a szolgáltatások.

Courier és expressz – mi a különbség?

Többször említésre került fent a courier és expressz kifejezés is, így jó, ha még ezeket is tisztázzuk, hogy mindenki számára világos legyen:

Courier

Ebbe olyan szolgáltatások tartoznak, amelyek „azonnali” szállítást és kézbesítést vállalnak, jellemzően (de nem kizárólagosan) egy-egy településen belül. Ebben az esetben nem történik átrakodás, feldolgozás, hanem a futár a küldeményt személyes ellenőrzése alatt tartja úgy, hogy ő az, aki felveszi a feladótól, és aki a címzettnek is kézbesíti.

Expressz

Az expressz szolgáltatás mindazokat a szolgáltatásokat jelenti, amelyek esetében a küldeményeket nem közvetlenül, nem kizárólagosan és nem kísérettel juttatják el a címzetthez, hanem egy központi átrakóhelyen dolgozzák föl, jellemző módon gyűjtőszállítmányként.