Az irányváltás

Olvasási idő: 3Min 50Sec

Szerző: Kertész Luca

Az előző blogcikkben meséltem a Fuvar.hu történetének a kezdetéről.
Most pedig meg szeretném veletek osztani azt a folyamatot, aminek a segítségével az évek során elérte a jelenlegi állapotát a termék.
Már korábban említettem, hogy sok kihívással kellett szembenéznie a csapatnak a fejlesztések és az irányváltás során. Szerettem volna kicsit mélyebbre ásni és megtudni, hogy pontosan mik is voltak ezek a nehézségek.

Nagyon kíváncsi voltam arra, hogy az alaptermékben mi volt a hiba és miért döntöttek a pivotálás mellett. Mindenképpen meg kell említeni azt is, hogy hogyan született meg az irány, amit ma is képvisel a cég és elhivatottan tud azonosulni is vele.

A 2017-ben megjelent alaptermék egy licit alapú, a megbízókat és fuvarozókat összekötő marketing platform, piactér volt, elsősorban eseti szállítási feladatokra nyújtott megoldást. A varázsa az volt, hogy akár 75-80%-os fuvardíj csökkenést is el lehetett érni a fuvarozók árversenyének köszönhetőn, akár egy órán belül. Ez önmagában siker történet volt, hiszen 1000 regisztrált fuvarozót tudhatott maga mögött. 2019-ben felmerült a skálázhatóság kérdése és ezzel az akkori termék legnagyobb problémája is: túl sok az interakció a felhasználók között és túl alacsony a konverziós arány.

A felhasználóknak vissza-vissza kell térni az oldalra annak érdekében, hogy működjön a modell, azonban csak minden kilencedik munka konvertált. Bár ezeken lehetett volna még dolgozni, realizálni kellett, hogy a visszatérő üzleti ügyfeleknek erre nincs kapacitása.

„A piacról az a visszajelzés érkezett, hogy tervezhetővé kell tennünk, instant kell legyen az árazásunk!” – mondta Sebestyén.

Szerencsére ez még az inkubációs idő végén jött el, hogy irányt kell váltani. A kérdés már csak az volt, hogy merre. „A furgonos és ingázók szabad kapacitásainak digitalizálása maradt továbbra is a cél, de mivel az irodában és a magánéletben is érzékenységet mutatunk a fenntarthatóság iránt, kiegészítettük az alapkoncepciót.” – mesélte az alapító.

A pivot után, a termékben a rakterek versenyeztetése megmaradt, de egészen másképp, fordított licitként került implementálásra. Ez azt jelenti, hogy a fuvar alacsony áron kerül publikálásra az alkalmazásban, viszont az idővel folyamatosan növekszik az ár, mivel több fuvarozó nézi meg egyszerre az adott fuvart. Ezzel egy urgency érzést keltve a fuvarozóban, hogyha neki megfelel az ár, akkor csapjanak le rá, hiszen, ha ezt nem teszi magától fog 5 másodpercenként növekedni az ár. Ez a funkció jelenleg fejlesztés alatt áll és várhatóan 2021 év végén kerül publikálására.

Miután sikerült megtervezni az új irányt, az üzleti modellváltás megtörtént, a termék és a felhasználói felület, illetve egy új arculat kidolgozása kerültek fókuszba.
Az irányváltás rengeteg új kihívás elé állította a csapatot, mindenkinek megvolt a feladata.

Az új arculat megálmodásában fontos szerepe volt Tóth Nórának, senior freelance designer-ként. Nóra és Pokorádi Andor, product design intern 3 hónapon át napi szinten foglalkoztak a layoutok és a design system tervezésével, illetve azzal, hogy megértsék a felhasználók igényeit. A felmérés után elkezdtek prototípusokat tervezni, sok munkával létrejött a low-resolution, ahonnan már a fejlesztő csapat belenyúlhatott a kódokba, Brautigam Sándor vezetésével.

Az új arculat és kommunikációs manifesztumunk kialakításához marketing workshopokat is csináltunk, ahol arra kerestünk a ComLab csapatával a válaszokat, hogy a mi a küldetésünk, mi a fontos a csapatunk számára, hogyan szeretünk kommunikálni egymással, ügyfelekkel, vagy épp a szélesebb nyilvánossággal. Ezen workshopok összefoglalását alapul véve Nóra elkezdett moodboardokat készíteni, és létrejött 10-15 különböző verzió, amiből közösen kiválasztottunk egyet, aminek a drótvázát Nóra és Andor további két hónap alatt dolgozta ki. Amikor ez elkészült, akkor következett a fejlesztői csapat, akik életet leheltek belé.

A logó kérdésén nagyon sokáig ment a vita, mert mindig volt valami, ami nem tetszett a csapatnak, nem volt azonnali egyetértés.
Aztán körülbelül három hónap után a 15-20 ötletből, megszületett a mostani, ami egy rendszert, hálózatot formál képpé, amiben állandó mozgásban van valami.

Az utolsó simítások után, amikor már úgy gondoljuk, hogy egy nagyon ütős, piacképes terméket hoztunk létre, jó tudni azt, hogy milyen esetleges buktatókkal kell szembenéznie egy startupnak és ezek alapján megtanulni mérlegelni.

Egy startupnál az első egyértelmű alap kockázat, a kudarc. Mivel ezek olyan vállalkozások, amiben újítások szerepelnek, innovációkat tartalmaznak, ezért sokkal nagyobb a bukás lehetősége.

Ahhoz, hogy valaki helyt tudjon állni, velünk született bátorságra és forrófejűségre van szükség, ami Sebestyénben is megvolt, amikor Gábort arra bátorította, hogy egy biztos helyről jöjjön el a bizonytalanért.
A buktatók ellenére, a siker, a szakmai, egzisztenciális fejlődés lehetősége jóval magasabb egy startupnál, ami kecsegtető lehet.

Többször esett már szó a befektetőkről, felmerülhet a kérdés, hogy mi is pontosan az ő szerepük egy alakuló startup életében. Érdekes kérdés lehet az is, hogy az ő feladatkörük meddig terjed ki, mekkora szerepet vállalnak egy cég működésében.

Sebestyén véleménye szerint a befektetők elsődleges szerepe a pénzügyi finanszírozás. Azonban az esetünkben befektetőnk megpróbál tudást és kapcsolati hálót is átadni a csapat számára. Először egy-egy mentort delegáltak Szesztay Péter személyében, majd VC partnert seed befektetési körön, annak érdekében, hogy segítsen stratégiai, szervezetfejlesztési és befektetési kérdésekben eligazodni az alapítóknak.

Ilyen szempontból nagyon szerencsések vagyunk, mert Moldován Csaba személyében egy nagyon pozitív VC partneri együttműködésben találtuk magunkat, a kezdeti szkepticizmusunk ellenére”. Sokat segít a cég fejlesztésében, a belső csapatdinamikánkra nagyon jó hatással van, csapattagként tekintünk rá.” – tette hozzá Sebestyén.

Ezt a cikket nem tudom úgy befejezni, hogy „A Fuvar.hu Story” ezennel véget ért. 
Közel sincs még befejezve, még nagyon sok új kihívás vár ránk, folyamatosan szeretnénk tökéletesíteni a termékünket, amiben a határ a csillagos ég.