Van, aki már nem is emlékszik arra az időszakra, amikor mindent csak postai úton lehetett eljuttatni egy másik személyhez, vagy vállalathoz, és nem léteztek a nap 24 órájában sürgő-forgó futárszolgálatok, akik a legapróbb levélküldeményektől a raklapon szállítható nehéz árucikkekig szinte bármit elvisznek a kívánt helyre. Bevethetjük őket magán csomag vagy levél feladására, élhetünk velük, ha webshopunk van, és naponta több kiszállítást bonyolítanánk, de akár a home office-t is megkönnyíthetik, hiszen az aláírandó dokumentumainkat is elviszik és visszahozzák.
Ha sikerül kiválasztanunk a számunkra legmegfelelőbb csomagküldő szolgáltatást, akkor akár expressz gyorsasággal is odaérhet egy céges megrendelés az ügyfélhez, vagy az ország másik felén lakó online vásárlóhoz.
Cikkünkben áttekintjük, hogyan is lettek térhódítók a futárszolgálatok, hogyan működnek, melyik brand a legerősebb a hazai piacon, illetve melyiket érdemes választanunk.
A futárszolgálatok evolúciója
Valaha a Magyar Posta volt az egyetlen megoldás csomagszállítási gondjainkra, ám a kilencvenes években megtört az egyeduralkodása, ugyanis sorra megkezdték működésüket a különböző profilú futárszolgálatok.
Ezzel a posta erős versenyhelyzetbe kényszerült, és a fogyasztók alternatívákat találtak a viszonylag magas csomagszállítási árakra. Az úgynevezett CEP szolgáltatások (futár, expressz, kiscsomag) arra vállalnak kötelezettséget, hogy a küldemény feladójától a címzetthez meghatározott időn belül, vagy időtartam alatt eljuttatják a csomagot.
A posta uralmát megtörő futárcégek három területre szakosodtak; a kizárólag nemzetközi forgalomra, majd a belföldi és külföldi szolgáltatások egyforma piacára, végül a csak belföldi áruszállítást bonyolító szolgálatok aranykora jött el.
Természetesen nem kellett feltalálni itthon sem a spanyol viaszt, rengeteg külföldi példa állt már előttünk, sőt, a külföldi ismert cégek, mint a DHL vagy a FedEx szívesen is nyitott az új lehetőségekre, piacokra.
A nemzetközi mintákra megalakultak az első teljesen hazai cégek is, mint pl.a Sprinter, a nemzetközi szereplőkkel partnerségben működő vegyes vállalatok pedig szintén tovább erősödtek, így mára mindenki ismeri a GLS-t, a DPD-t vagy akár az Express One-t.
Jelenleg is ezek a piacvezető futárszolgálatok, de mellettük több kisebb is működik, hiszen specifikációk jöttek létre, akár a csomagok méretét tekintve, akár a lokalizációt (kizárólag a fővárosban működő futárszolgálatok).
Eközben a posta is kifejlesztette a maga csomagküldési szolgáltatását, ami sikeresen versenyez a futárcégekkel, ez lett az MPL, amely több ezres gépjármű flottával hozza-viszi a küldeményeket, és számos állami cégnek is bonyolítja a logisztikai szolgáltatásait.
A futárszolgálatok esetén most a csomagküldési, bútorszállítási, fuvarozási lehetőségeket vettük számításba, de a történethez hozzátartozik egy másik szegmens evolúciója is, ez pedig az ételfutároké. Manapság ugyanis ők is temérdek megrendelést bonyolítanak le biciklivel, motorral és autóval, arról nem is beszélve, hogy esetükben az időtényező még fontosabb. És itt megemlíthetjük a futárszolgálatok egy különleges szegmensét, a virágküldést.
Ebből a rövid áttekintésből is láthatjuk, hogy legyen szó levélről, webshopon rendelt ékszerről, sportszerről, vitaminról, ruháról, a FB marketen bonyolított magánvásárlásról, vagy a napi élelmünkről, a futárszolgálatoknak jelentős szerepe van a jelenben, és még nagyobb lesz a jövőben.
Hogyan működnek a futárszolgálatok és merre változnak a jövőben?
A cikk írásakor éppen aktuális koronavírus járvány rengeteg szektort, és az átlagemberek mindennapjait is átrendezte. Ez a nehéz helyzet azonban új távlatokat is nyitott, és rávilágított például arra, milyen nagy szükség is van a futárszolgálatokra, sőt a jövőben ez valószínűleg csak erősödni fog.
Az ilyen szituációknak köszönhetően az emberek is rákényszerültek arra, hogy megismerkedjenek az online vásárlás és csomagküldés minden fortélyával, de a fuvarozók is még nagyobb versenyben találták magukat, hiszen többszörösére nőtt a rendelt áruk mennyisége.
Az emberek a gyorsaságot és biztonságot továbbra is az első helyen vizsgálják, márpedig, ha a megrendelő nem elégedett, az a futárcég presztízsét könnyen lerombolhatja.
Mit szállítanak a futárszolgálatok?
Ahogy a fentiekből is látszik, azt mondhatjuk, hogy bármit, vagyis mindent.Az viszont nem igaz, hogy bármelyik futárszolgálattal bármit tudunk szállíttatni.
Tehát nagyon fontos, hogy megtaláljuk a saját tevékenységünkhöz, vagy egyszeri csomagküldés esetén, ahhoz a küldeményhez árban, szolgáltatásban leginkább passzoló céget. Vannak szolgáltatók, akik a levéltől a raklapos árukig (hűtő, robogó) bármit képesek szállítani, míg más cégek kimondottan az apró dolgokra szakosodtak.
Azért vannak kivételek
Természetesen bizonyos dolgok tiltólistán vannak a futárszolgálatoknál is: kábítószerek, szúró-, vágó- eszközök, lőfegyver, lőszer, robbanószer, gyúlékony-, mérgező- és maró anyagok, orvosi vegyszerek, gázok. Minden, ami az emberi élet kioltására alkalmas, vagy veszélyes. Nem feladhatóak a közbiztonságra veszélyes anyagok és tárgyak sem.
A futárszolgálat lehet speciális profilú – pl. ételszállítás -, de, ha nem az, akkor kizárásra kerülnek a romlandó és gyorsfagyasztott élelmiszerek is, más cégeknél az élő állat, vagy a drágakövek szerepelnek a listán.
Így működnek a futárszolgálatok
Bár alapvetéseikben hasonlóak ezek a cégek, vannak lényeges eltérések a működésükben, ezért érdemes a honlapjukon tájékozódni, vagy a fuvar.hu oldalán megversenyeztetni őket és kiválasztani a számunkra legmegfelelőbbet.
Bizonyos gyorsfutárok úgy működnek, hogy átveszik a feladó kezéből a csomagot, és azonnal el is viszik a kézbesítési pontra. Ilyen esetekben nincs szükség arra, hogy a csomagokat tárolják.
A legtöbb futárszolgálat azonban rendelkezik hatalmas logisztikai csarnokkal, befogadják a belföldről és külföldről érkező csomagokat, azokat gépi (vagy kézi) módszerekkel szelektálják, szortírozzák, és úgy kerül a csomag a futárautóba. Mindezt az idővel versenyt futva teszik, hiszen a legtöbb cég vállal valamilyen időgaranciát.
A legkiemelkedőbbek akár másnapra leszállítják a csomagot, de belföldi küldés esetén átlagosan néhány munkanappal számolhatunk.
A futárszolgálatok honlapján végig vezetnek minket a csomagfeladás minden pontján, leírják a helyes csomagolás és címkézés feltételeit, és információt kapunk arról is, hogyan veszi fel a futár a küldeményt.
Bizonyos cégeknél háztól házig szolgáltatás van, tehát azt a kényelmet kell megfizetni, hogy az otthonunkba jönnek, és a másik otthonába viszik a csomagot. Más esetekben el kell mennünk a csomagfeladási pontokra, ahonnan házhoz megy az áru.
Modern megoldások
A futárszolgálatoknak számos helyzetben gyorsan kell reagálniuk a versenyre, ezért a legmodernebb megoldásokat keresik ők is. Manapság már alapvetőnek vesszük, hogy tudjuk, mikor jön a csomag, éppen hol jár, vagy, hogy milyen időablakban kell biztosan otthon lennünk, hogy átvegyük – és erről emailben vagy sms-ben tájékoztatnak minket. De a piacvezető szolgáltatók egész pontos nyomonkövetést is lehetővé tesznek, egyeztethetünk akár a futárral, változtathatunk a csomagátadás helyén, kérhetünk újbóli kézbesítést, ha dolgunk akadt.
Hasonló rugalmasság jellemzi az azonosítást és átvételt is; kerülhetjük a kontaktot, és elég, ha egy pin kódot mondunk be a futárnak, vagy a telefonunkra kapott QR-kódot olvassa be a kézbesítő PDA készüléke.
A bankkártyás fizetés lehetősége szintén alapvető szolgáltatásnak számít már.
A jövőben valószínűleg még modernebb lehetőségek és megoldások fognak megjelenni, amiben oroszlánrésze lesz okos eszközeinknek is.
Nem csak a futárra támaszkodhatunk – csomagautomaták
A jövőbeni fejlődést figyelembe véve a futárszolgálatok vezetői szerint egyre hangsúlyosabbak lesznek a csomagautomaták is.
A futárok mellett régóta lehetőség van az úgynevezett csomagpontok használatára is, amikor adott üzlet felvevő pontként is funkcionál, így odaérkeznek a csomagküldemények. Ezek nagy előnye, hogy az ember akkor megy felvenni a csomagját, amikor ráér, és nem kell a futárt várnia, vagy a munkaidejét nem befolyásolja.
A csomagpontok hátránya a járvány idején jött ki – elkerülhetetlen a társas közelség. Éppen ezért ebben az időszakban a csomagpontos kézbesítések száma csökkent, a futárok munkája viszont nőtt.
Az európai trendek azt mutatják, hogy a másik megoldás, a csomagautomaták használata viszont egyre elterjedtebb lesz. Ezt magánszemélyek is könnyen igénybe tudják venni, mind csomag feladásra, mind átvételre. Előnyük, hogy majdhogynem non-stop elérhetőek, nem kell emberrel érintkezni általuk, és megközelítőleg olyan gyorsak, mint a futárok, hiszen ezeket is a futárszolgálat üríti és kézbesíti.
A csomagautomaták rendszerint a nagyobb plázákban, élelmiszerláncokban érhetőek el, kiváló hazai példa rá a Foxpost.
Melyek hazánkban a legnépszerűbb szolgáltatók, és miért?
Magyarországon a dobogós helyeken a GLS, az MPL és a DPD futárszolgálatok állnak, őket követik közvetlenül a Sprinter és az Express One.
● A GLS nem véletlenül a piacvezető és legnagyobb futárcég, ami az MPL-t is letaszította a trónról. A GLS hihetetlenül precíz, pontos és biztonságos. Hiába dolgozik magasabb árakon, rengetegen választják, mert velük biztosan minden csomag úgy ér célt, ahogy garantálják. Verhetetlenek a kiscsomagos szállításban (raklapos szállítás nincs), éppen ezért a webshopok nagy része rájuk bízza portékáját.
● A Magyar Posta leányvállalata, az MPL mai napig őrzi kapcsolatát és előnyét a postával, vagyis ha valaki nem tudja átvenni a csomagját a futártól, akkor hetekig megőrzik neki a legközelebbi postán.
Ezenkívül előnyük, hogy mindenféle méretű csomag szállítására fel vannak készülve.
● A bronzérmes DPD rendelkezik a legjobb időablakkal, ők akár 1 órás időkapuban is megadják, mikorra várható a futár. További előnyeik, hogy felhasználóbarát felületeik vannak és értesítési szokásaik, kétszer ingyenesen vállalják az újbóli kézbesítést, illetve kedvezményt adnak több csomag kiszállítása esetén. Felső súlyhatáruk 50 kg, és akár egynapos kiszállítást is vállalnak.
● A Sprinter egy magyar tulajdonú cég, mely kiemelkedő például a törékeny áruk szállításában, és rendkívül kedvező az árszabásuk a kis webshopok esetén is, akik nem sok terméket forgalmaznak még. Kényelmes szolgáltatás az övék, hiszen háznál veszik fel a csomagot, és házhoz is kézbesítik.
● A Trans-o-flex-ből átalakult Express One a tapasztalatok és visszajelzések alapján a nagyobb termékek szállíttatása esetén jó választás, a kiscsomagos küldések viszonylag drágák náluk. A raklapos és törékeny dolgok szállításában azonban kiválóak.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a csomagküldésé, és a futárszolgálatoké a jövő, hiszen hazánkban éves szinten több száz milliárd forintnyi forgalom bonyolódik le így, és közel 2,5 millió vásárló veszi igénybe ezeket a szolgáltatásokat.