A fuvarszervezők és a digitalizáció szerepe a logisztikában

A fuvarszervező a fuvaroztató és a fuvarozó között tölt be közvetítő szerepet a közúti fuvarozásnál. Mondhatni a keresletet hangolja össze a kínálattal, elősegítve az olajozottan működő áruszállítást. Az elmúlt években ugyanakkor árnyalta ezt a képet a digitális fuvarközvetítők és internetes fuvarbörzék előretörése, amelyeknek a használatával a fuvaroztatók és fuvarozók akár a fuvarszervező segítsége nélkül is megállapodhatnak egymással.

Ennek tükrében adja magát a kérdés, hogy kiválthatják-e a digitális fuvarközvetítő platformok a fuvarszervezők szolgáltatásait? Illetve milyen változások prognosztizálhatók a közúti fuvarozás szervezésével és menedzselésével kapcsolatban?

A szállítmányozás mesterei – a fuvarszervezők

Egy fuvarszervező legfontosabb feladata közvetítő szerepet betölteni a szállítási folyamat elejétől egészen a végéig. Ő van tehát középen, összekötő kapocsként funkcionálva a fuvaroztató és a fuvarozó közötti kommunikációs láncban és együttműködésben.

Fontos hozzátenni, hogy a fuvarszervező saját maga nem végez szállítást. Az ő felelőssége és szerepe abban merül ki, hogy megkönnyítse a fuvar feladója és végrehajtója közötti kommunikációt, egyúttal megteremtse az áru biztonságos, időben történő kézbesítésének a feltételeit.

Egy fuvarszervező a szakértelmét, tapasztalatát és kapcsolatrendszerét hasznosítja. Teszi ezt főként a szállításhoz szükséges idő optimalizálását, az esetleges károk megelőzését, és az áruszállítási folyamat hatékony megvalósulását célozva.

Mindezek mellett fontos szerepet tölt be a problémamegoldásban. Vagyis segíthet a szállítás közben felmerülő akadályok és a logisztika területén jelentkező nehézségek elhárításában, áthidalva akár komolyabb veszteségeket is. Mindegy, hogy fuvarozó vagy szállítmányozó szemüvegen keresztül nézzük, a fuvarszervezési szolgáltatás hozzáadott értéke súlyos forintokban mérhető.

A fuvarszervezői szolgáltatás előnyei

A fuvarszervező szerepvállalásának egyik komoly hozzáadott értéke a költségcsökkentés lehetősége. A fuvarszervező ugyanis a teljesítésre váró fuvar paramétereihez mérten képes mozgósítani a kapcsolatait, a tapasztalatát és az általa alkalmazott szoftvereket. Egyúttal össze tudja hasonlítani a szóba jöhető fuvarozókat, hogy a legkedvezőbb árajánlatot tudja kialkudni.

A fuvarszervező az árcsökkentésen túl a szállítási idő redukálásában is kiemelt szerepet játszhat. Ehhez gyakorlatilag ugyanazokat az erőforrásokat mozgósíthatja. Látja a nagyobb képet, és felismeri az időmegtakarítás lehetőségeit, hogy az árucikkek A pontból B-be juttatása minél gyorsabb legyen.

Továbbá vannak az áruszállítással járó adminisztrációs teendők, amik elképesztően sok energiát igényelnek. Nyomon kell követni a rakományt, illletve meg kell oldani a papírmunkát. A supply chain figyelembe vétele és az állandó ügyintézés kismillió feladattal jár. A fuvarszervező viszont segíthet a tehermentesítésben, így több erőforrás irányulhat a fuvar fizikai teljesítésére. A fuvarszervezői szolgáltatás egyik legnagyobb hozzáadott értéke természetesen a fuvarozó és a fuvaroztató között hatékony kommunikáció elősegítésében rejlik. A fuvarszervező közvetít és gördülékenyebbé teszi a felek közti együttműködést.

Mikor célszerű fuvarszervező szolgáltatását igénybe venni?

Az egyik ilyen tényező, ha prioritást élvez az áruszállítással járó költségek csökkentése. Ezen felül a jelenleg alkalmazott, és a legkevésbé sem hatékony szállítási folyamatok optimalizálása, valamint az erőforrás– és kapacitásbővítés indokolhatja a fuvarszervező alkalmazását.

Mi alapján érdemes fuvarszervezőt választanod?

Az etikátlan, kevésbé felkészült és eredményeket produkálni nem képes szolgáltatók elkerülése végett erősen javasolt több helyről is ajánlatot kérni, feltéve a fuvarszervezőnek a következő kérdéseket:

  • mennyire stabil financiális értelemben? /a pénzügyi stabilitás megbízhatóságot és garanciát jelent arra, hogy a fuvarszervezőre hosszú távon is számíthatsz/
  • rendelkezik-e a szükséges engedélyekkel? /erősen ajánlott ezekről az engedélyekről dokumentációt is kérni/
  • milyen kritériumok alapján választják ki és monitorozzák folyamatosan a velük együtt dolgozó fuvarozókat?

Fontos leszögezni, hogy fuvarszervezőt nem feltétlenül csak ár alapján érdemes választani. Egy viszonylag magasabb díjért dolgozó, ugyanakkor korrekt és felkészült fuvarszervező ugyanis középtávon is annyi többlet bevételt termel, hogy visszahozza az árát.

Új trendek, avagy a digitális fuvarközvetítők térnyerése

A digitális fuvarközvetítők innovatív, elképesztően hatékony és egyszerű használatot biztosító platformok, illetve rendszerek. Magyarul olyan dedikált webhelyekről van szó, ahol a fuvarszervezők közreműködése nélkül találhatnak gazdára a feltüntetett fuvarok.

Speciális piacterekről beszélhetünk, a kézbesítésre váró fuvarok, a fuvarozók és a feladók részvételével. Minden felhasználó számára adott a lehetőség a korlátlan böngészéshez, illetve a közvetlen kapcsolatfelvételhez.

A digitális fuvarközvetítő platformok úgynevezett „győztes-győztes” helyzetet teremtenek tehát minden érintettnek. Egyértelműen jól jár a fuvar feladója, hiszen a küldésre váró szállítmányhoz gyorsan találhat partnert, ráadásul a felhasználóbarát platform a potenciális fuvarozók alapos átvilágítását is lehetővé teszi.

A fuvarozóknak is érdekében áll a digitális megoldások alkalmazása, hiszen így komolyabb volumenben férhetnek hozzá a munkákhoz. Megszűnhet a kitettségük, többletbevételhez juthatnak, és szabadon növekedhetnek.

A digitális fuvarközvetítő megoldásokkal akár a fuvarszervező szolgáltatásának az igénybe vétele is kiiktatható. Ez a fuvar feladójának és kivitelezőjének is költségcsökkentést jelent, miközben a szállítási folyamat menedzselésével járó kontrollt sem kell kiengedniük a saját kezükből.

Persze az sem mindegy, hogy milyen díjért cserébe talál fuvarozóra egy-egy teljesítendő fuvar. Amíg a fuvarszervező a saját érdekeinek az érvényesítése miatt akár torzíthatja is az árakat, addig egy digitalizált platform esetében ez gyakorlatilag kizárható.

Az internetes fuvarközvetítő platformok valós idejű piaci adatokra alapozva, fejlett gépi tanulással, és összetett számításokkal dolgoznak. Ennek köszönhetően fals adatoktól mentesen, korrekt piaci díjjal kalkulálnak, tisztességes feltételeket kínálva így a munkáért versenybe szálló fuvarozóknak. Mindez fordított helyzetben is fennáll. Vagyis a szállítmányok küldője valós információkra alapozva informálódhat a fuvarozó kapacitásáról, megbízhatóságáról, illetve díjairól.

A fuvarszervezés digitalizációja tehát előnyös a fuvarozóra nézve, hiszen

  • első kézből tájékozódhat a piaci árakról, stabil alapokkal rendelkezve a hatékony tárgyalásokhoz;
  • a legtöbb felületen él az azonnali foglalás lehetősége, így elkerülhető az azonnali cselekvés hiányából fakadó bevételkiesés;
  • ellenőrizheti a feladókat és fuvarszervezőket, így csakis a megbízható partnerekkel kell üzletet kötnie;
  • az új munkákra bármikor könnyen kereshet, erős kiindulópontot szolgáltatva a növekedéshez

Az internetes fuvarközvetítők használatából a feladók is profitálhatnak, ugyanis

  • a szállítmányok számát és volumenét semmi nem korlátozza;
  • nemcsak olcsóbban, hanem akár percek alatt találhat fuvarozót egy-egy rakomány szállításához;
  • a fuvarok teljesítéséhez a rendelkezésre álló teljesítményértékelések, vélemények és előzmények alapján, megalapozottan tud partnert választani;
  • miközben folyamatos jelleggel nyomon tudja követni azt, hogy a feladott áru egész pontosan merre jár éppen.

A fentiek olvasatában akaratlanul is felmerül a kérdés, hogy a digitális fuvarközvetítő felületek kiválthatják-e a hagyományos fuvarszervezők szolgálatait?

A válasz kicsit összetettebb egy szimpla „igen vagy nem” opciónál. A fuvarszervezői feladatkör ugyanis várhatóan nem szűnik meg, csak átalakul. A szállítmányok feladóinál ugyanis nem feltétlenül lesz arra kapacitása, hogy folyamatosan fuvarozót találjanak a küldésre váró szállítmányokhoz, egyúttal a kisebb fuvarozóknak is szüksége lehet a közvetítői segítségre.

Ezzel együtt a fuvarszervezőknek sokkal transzparensebben kell tenniük a dolgukat, hiszen a digitális fuvarközvetítő platformokon keresztül könnyen elszámoltathatóvá válnak. Ezek a folyamatok pedig remélhetőleg a piac tisztulását, valamint a realitásnak megfelelő árkalkulációkat fogják eredményezni.

Összegzés

A korszerű és kellően hatékony fuvarszervezés minden érintett előnyére válik. A legfontosabb cél ugyanis annak az elősegítése, hogy a küldésre váró fuvarok és szállítmányok megvalósítása minél rövidebb idő alatt, lehetőség szerint problémamentesen valósuljon meg.

A hagyományos értelemben vett fuvarszervezőkön túl ebben óriási szerepet játszhatnak az olyan innovatív megoldások, mint például a Fuvar.hu szolgáltatása. A platform alkalmazásával ugyanis néhány kattintással, percek alatt feltölthetők az árajánlatkérések, akár több száz potenciális fuvarozó partner ajánlatadásának lehetőséget biztosítva így.

A Fuvar.hu segítségével egyetlen érintett sem kényszerül az anyagi kockázat vállalására. Kizárólag akkor keletkezik anyagi kiadás, hogyha a megbízás sikeresen megvalósul. A korrekt és kiszámítható keretrendszer pedig minden résztvevőnek tökéletes alap lehet a hatékony munkavégzéshez és a sikeres növekedéshez.